Mer enn 25.000 elbiler ruller nå på norske veier. Hver måned blir det noe slikt som 1000 til.

Vi er på verdenstoppen. Dette er et resultat av en bevisst politikk hvor man har kjælt for den boken nordmenn flest holder mest av, nemlig lommeboken.

Elbilen er fritatt for engangsavgift og moms. Gratis bompasseringer og riksveiferger. Gratis parkering på offentlige p-plasser. Adgang til å kjøre i kollektivfeltet. Årsavgift på bare 425 kroner. Gratis lading på offentlige parkeringsplasser. 50 prosent rabatt på firmabilbeskatningen. Ekstra kilometergodtgjørelse, hele 4,25 kroner pr. km.

Man kan nesten undre på hvem det er som er så teite at de kjører bensin eller dieselbil, i alle fall i Oslo og omegn.

Store bivirkninger

Så kommer selvsagt bivirkningene. Kollektivsektoren klager på at det nå er for mange og for saktegående elbiler i kollektivfeltet. Sosialøkonomer har regnet ut at staten selvsagt taper store summer på de avgiftslettelsene som her gis.

Bensinbileiere liker ikke at en rik Teslaeier fra Bærum får parkere gratis i Oslo hvor en p-plass snart er like dyr som en hybel. Det er i utgangspunktet satt et tak på disse fordelene, nemlig 50.000 elbiler. Det når vi til våren. Da skal ordningen etter planen forhandles på nytt i Stortinget.

Det er interessant å se reaksjonene på at politikk faktisk virker etter hensikten. Debatten om elbilene viser også hvor mange særinteresser det er i et moderne samfunn – ikke minst når en kommer til transportsektoren i tettbygde strøk.

Skapte et marked

Dersom man skal innføre kjøretøy med alternativt drivstoff til bensin og diesel må det skapes et marked. Den miljøvennlige hydrogenbilen er en utopi av mangel på steder en kan fylle drivstoff. I norske byer kan du snart lade bilen over alt – takket være statens politikk. Grisgrendte strøk kommer etter.

Les også:

Mer enn 25.000 mennesker har hittil tatt en kalkulert risiko og bidratt til å skape et marked for kjøretøyer med annet drivstoff enn bensin og diesel. I ettertid fremstår sjansen de tok som heller liten, fordi staten hadde sydd solide puter under armene på dem.

Blir strammet inn

Selvsagt kommer avgiftskåte politikere til å stramme inn gullkortvilkårene for elbiler når de etter hvert blir like vanlige som bensinbiler. Det ligger i politikernes natur. Bil, bensin, sprit og tobakk er noen av de mest effektive skatteinnkreverne i Norge.

Forsikringsselskapene har alt startet med å øke polisen, fordi førerne av elbiler ligner mer og mer på gjennomsnittsbilisten.

Elbilpolitikken viser – nok en gang – at folk reagerer som forventet på sterke økonomiske stimuli. De pengene staten «taper» på avgiftslettelser kan den jo bare skrive opp på kontoen investeringer i et bedre miljø.

For det er vel et bedre miljø er hensikten med tiltaket?

Twitter: @foleask

Les også: