Hvert år presenterer sjokoladeprodusentene nyheter, gjerne fulgt av en stor kampanje.

Men det viser seg at det ikke alltid er like lett for nye produkter å få fotfeste blant sjokoladspisende nordmenn, skriver adressa.no.

Nidar har forsøkt seg på flere storlanseringer som ikke har falt i smak hos forbrukerne. Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar svarer:

Yade (2007 — forsvant i 2009):

— Premiumsegmentet hadde vært i vekst i andre kategorier, og Yade var Nidars svar på denne etterspørselen. Yade skulle gi nordmenn litt luksus i hverdagen. Yade skulle komplettere premiumutvalget, men premiumsegmentet ble nok dessverre for lite til at Yade-serien solgte godt nok.

Bocca Perfekt til kaffen (2008 - forsvant i 2010):

— Mørk sjokolade passer godt sammen med kaffe, og mange liker en liten sjokoladekos ved siden av kaffekoppen. Men mørk sjokolade har aldri blitt stort i Norge, og posen hadde nok ikke bred nok målgruppe.

Smørbukk karamellblanding (2007 - forsvant i 2009):

— Som for de andre produktene som er sanert, er det vanskelig å peke på en eksakt årsak, men det det kan ha hatt noe å gjør med at alle karamellene var innpakket, noe som ofte passer best til en mer formell til deling-situasjon, mens bitmiksen ikke stor i forhold til det.

Stratos kosepose (2007 - forsvant i 2011):

— Nyheter på Stratos er alltid populære, og Stratos KosePose var ikke noe unntak. De små porøse sjokoladekuene var populære, men det er et stort mangfold innen sjokoladeposer og denne ble nok kanskje for ensformig ettersom man ofte vil ha variasjon blant bitene når man kjøper pose. KosePosen klarte ikke hevde seg.

Påskesjokolade (2006 - forsvant i 2008):

— Påsken er høysesong og da kjøper nordmenn ekstra mye godteri. Til høytidene liker vi å kose oss med sesonggodteri, som for eksempel Påskemarsipan, men de to storplatene ble nok for likt helårsvariantene, og solgte ikke godt nok. Nidars Påskesjokolade skapte vekst i storplatesegmentet da de kom, men salget falt.

Også Freia har kommet med nyheter som ikke har solgt nok. Regional salgssjef i Kraft Foods Norge, Frode Teige, svarer:

Walters 156 med chili:

— Man vet aldri sikkert hvorfor et produkt ikke slår an, men det er jo oftest så enkelt at det handler om smaken til folk. Chilismak i sjokolade ble nok nok for de spesielt interesserte.

Japp Hasselnøtt:

— Den solgte bra til å begynne med, men så gikk det nedover.

Melkedrøm:

— Den ble nok litt for søt i smaken, med karamellfyllHvert år presenterer sjokoladeprodusentene nyheter, gjerne fulgt av en stor kampanje.