Flere tidligere sjefer i Orkla er overbevist om at selskapet er skadelidende under hovedaksjonær Stein Erik Hagens utålmodige lynne.

- På vegne av norsk industri og norske arbeidstagere er

det trist å se hvordan man setter bedrifter og arbeidsplasser i fare, sier Sverre Leiro, tidligere toppsjef i NorgesGruppen, den største kunden til Orkla, som eier merkevarer som Grandiosa, Idun, Nidar og Omo.

I løpet av uken har både konsernsjef Bjørn Wiggen og administrerende direktør Torkild Nordberg fått sparken gjennom avisoppslag. Dette har ført til en voldsom uro internt i selskapet.

- Det som skjer er helt forkastelig og kan ikke lede til noe godt, sier tidligere konsernsjef Finn Jebsen til Aftenposten.

Systematisk ødelegging

For ett år siden skrev han en kronikk i Aftenposten der han mente at Hagen bidrar systematisk til å ødelegge verdier i Orkla.

- Det året som har gått, har ikke endret noe, sier Jebsen.

Leiro, som selv jobbet 22 år i Orkla-systemet, er rystet over det som nå kommer frem av ukultur i Orkla. Han var konserndirektør i Nora industrier da dette ble fusjonert med Borregaard Industrier. Han var også direktør i Stabburet, samt konserndirektør i Orkla.

Leiro har liten tro på at Orkla kommer til å forbli norskeid om de fortsetter på samme måte fremover.

- Jeg er redd Orkla kommer til å havne på utenlandske hender ganske raskt. Men jeg har et lite håp om at de skal ta grep om merkevareselskapet og la være å selge Sapa og Borregaard, sier han.

Også professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen, er redd for at Orkla nå kan komme i spill og dermed forsvinne ut av Norge.

- Får store utenlandske merkevareselskaper som Carrefour, Procter & Gamble eller Johnson & Johnson øynene opp for Orkla, er Orkla kjøpt før lunsj mandag, sier han bekymret.

Han ser på Korsvolds rydding i selskapet som panikkartet

handling for å vise handlekraft, men som viser at de ikke har retningssans.

- Under slike forhold blir energien i selskapet blir borte. Ledere og ansatte under de to som nå er sparket er usikre og selskapet mister troen på det de holder på med. Nå virker det som om Orkla snubler i sine egne skolisser, sier Andreassen.

Han peker på at Orkla har brukt tid på å bygge opp merkevarer og dette er ikke noe som er gjort i en håndvending.

- Merkevarer er som barn som må pleies, utvikles forsvares og beskyttes hele tiden, sier han og legger til at om selskapet mister fokus på det, mister de også kundenes gunst.

- En finansmann som Korsvold kan dermed lett ødelegge dette. En finansmann vil se på merkevarene i Orkla som å kjøpe og selge en frimerkesamling, sier Andreassen og legger til at Orkla kan bli et godt undervisningscase på BI om dårlig ledelse av merkevarer.

Sjokkert

Leiro er også sjokkert over hvordan det Orklas ledelse nå behandler sine ansatte.

- Det jeg har lest i avisen de siste dagene viser en mangel på respekt for mennesker. Man bør ikke lese i avisen at man er arbeidsledig, det går ikke an, sier Leiro.

Slik det ser ut i Orkla nå, vil han

bli positivt overrasket om det ikke skjer igjen.

I tillegg til sine 22 år i Orkla og 17 år i NorgesGruppen, jobbet han også for Stein Erik Hagen, Orklas hovedaksjonær.

- Jeg hadde Stein Erik som sjef i tre måneder, men jeg uttaler meg aldri om ham som person, sier Leiro, som også kjenner Korsvold godt.

- Åge er en dyktig strateg, men jeg er usikker på om han har de rette fullmaktene til å få Orkla på rett kjøl, sier Leiro.

Hagen: Ring meg!

Aftenposten snakket med Hagen da han var på vei til Nidars 100 årsfest i går. Han ville ikke kommentere utspillene fra tidligere sjefer og eksperter.

- Dette har jeg ingen kommentar til. Men hvis Leiro er bekymret, kan du be ham ta kontakt med meg. Han har telefonnummeret mitt, sa Hagen. Heller ikke Åge Korsvold ønsket å kommentere saken overfor Aftenposten.