— Det er ingen tvil om at krisen rammet oss veldig hardt, særlig i Sør-Europa. I Spania har markedet vårt falt med 60 prosent siden 2007, sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Sapa.

Kriserammede Europa er det viktigste markedet for Sapas aluminiumsprofiler. For å sikre fortsatt lønnsomhet, har selskapet gjennomført store kutt.

I Europa mistet over 1000 Sapa-ansatte jobben som følge av nedskjæringene, noe som tilsvarte over 10 prosent av staben i denne regionen. Fabrikker i Portugal, Belgia og Nederland ble lagt ned.

Etterspørselen etter aluminiumsprofiler i Europa er i dag 21 prosent lavere enn i 2007, viser tall fra European Aluminium Association. Nå håper Holsether på bedre tider.

- Fallet vi har sett i mange år ser nå ut til å stoppe opp, sier han.

Tall som ble lagt frem i mandag, bekrefter at Sapa og andre europeiske selskaper kan få et kjærkomment oppsving. Den såkalte PMI-indeksen, som måler aktiviteten blant bedriftene i eurosonen, overrasket positivt og er nå på sitt sterkeste nivå på over to år.— De nye tallene føyer seg inn i rekken av indikatorer som viser at optimismen brer seg i Europa, sier Kjersti Haugland, seniorøkonom i DNB Markets.

Sammen med Hydro

Gjennom en prosess som kalles ekstrudering (se fakta), produserer Sapa aluminiumsprofiler til mange ulike industrier. I september ble den tilsvarende virksomheten i Hydro fusjonert med Sapa. Selskapet vokste dermed fra 14.000 til 23.000 ansatte.

Som en del av sammenslåingen kommer det ytterligere nedskjæringer og nedleggelser, men Holsether bedyrer at kuttene ville blitt enda større om selskapene fortsatt hadde operert hver for seg.

— Lønnsomheten i Europa er ikke tilfredsstillende, og vi forbereder oss på at det vil være krevende også fremover. Selv om vi ser tegn til at det begynner å gå bedre, er vi på et veldig lavt nivå, sier Holsether.

Leverer til Tesla

Selskapets største marked er i dag bygg- og anleggsbransjen som står for 40 prosent av etterspørselen. Holsether tror aluminium vil få en viktigere og viktigere rolle også i bilbransjen.

- Virksomheten vår i USA leverer mange av aluminiumsprofilene som brukes i Teslas biler. Fordi de er hundre prosent elektriske, må disse bilene være så lette som mulig, sier Holsether.

Bilrevolusjon

Stål er billigere enn aluminium, men veier også mer.- Tesla revolusjonerer bilindustrien. Jeg tror dette åpner et nytt stort marked for oss. Vi har sett de samme mekanismene mange ganger før. Nye løsninger introduseres først i de mest eksklusive modellene, og så kommer resten av bransjen etter.

— Megatrendene på vår side

Sapa produserer også deler for Land Rover, som ved å bruke mer aluminium, har gjort den nye Range Rover-modellen mer enn 400 kilo lettere.

—  Megatrendene er på vår side. Stadig flere får øynene opp for aluminium, og dette er med på å hjelpe oss gjennom krisen. Når aktiviteten i Europa virkelig tar seg opp, vil vi være godt rustet for vekst.

Tror på varig vekst

Mens USAs økonomi har vokst jevnt og trutt de siste årene, gikk utviklingen i eurosonen lenge motsatt vei.

Trykk på grafen for å forstørre Foto: Svein Eide

Nå peker imidlertid pilene endelig i riktig retning. — Vi tror at bunnen i eurosonen ble nådd i første kvartal i år, og at veksten vi så i andre kvartal, vil fortsette, sier Kjersti Haugland i DNB Markets.

Hun understreker at de ikke ser for seg noen ketchupeffekt, men at veksten «gradvis vil vende tilbake til et mer normalt nivå».

Eurosonen har også tidligere hatt oppsving, men de er blitt etterfulgt av nye nedturer. Denne gangen tror Haugland veksten vil vare.

— Tidligere har innstramningspolitikken i europeiske land trukket veksten ned. Nå har vi lagt bak oss de tøffeste kuttene, så vi slipper denne klampen om foten. Europa vil nok fortsatt vokse tregere enn USA, men i motsetning til tidligere, er det nå tross alt snakk om vekst.