VENNESLA: - Vi forstår rett og slett ikke hvordan dere kommer fram til konklusjonene deres, for det stemmer ikke med det vi opplever som bor og lever her, sa Drivenes.

Den konkrete saken handler om gigantutbyggingen Venneslaheia øst med 5000 nye innbyggere. Vennesla-politikerne vil ha tunnel opp til "byen på heia" fra Ålefjærveien. Regionale myndigheter har reist innsigelse og vil ha all trafikk via Erkleivvegen og Graslia i sentrum.

Mye handler om Kilanekrysset. Veivesen og fylke mener krysset blir overbelastet med tunnel. Lokalpolitikerne mener motsatt, siden en tunnel åpner for at mye trafikk i Vennesla kan gå over Ålefjær og aldri komme til Kilanekrysset.

— Skal alt ned i sentrum og ut på rv. 405 langs elva, eller skal vi nå bygge ei bygd for framtida med nye muligheter, sa varaordfører Berit Kittelsen.

Bransdal reagerte

Skikkelig fyr tok det da fylkeskommunens Maarten Nandrup Stallemo gjerne ville vite hvordan politikerne tenkte om sentrum, nytt kjøpesenter og Hunsøya, og om ikke det var klokt å lede trafikk inn til sentrum for å få vekst.

— Det var da voldsomt mange ting som fylkeskommunen skal vurdere for oss. Hva med å lytte til lokaldemokratiet, sa ordfører Torhild Bransdal.

— Vi er demokratiske i fylkeskommunen også, svarte Nandrup Stallemo.

Det er synet på Vennesla sentrum som skiller partene. Mens fylkeskommunen mener trafikk bør ledes til sentrum for å skape vekst, mener lokalpolitikerne motsatt.

- Legger alt flatt

— Dere vil ha en stor vei i Graslia. Det er eneste område hvor sentrum kan utvikles. Vi tenker langsiktig. 30 til 40 år fram. De 5000 på Venneslaheia skal få et flott sentrum, men da må ikke dere kreve at vi legger en vei der som legger alt flatt for alltid, sa Berit Kittelsen (Ap).

Nandrup Stallemo ville også vite om Vennesla tenker at fylkeskommunen skal betale for ny vei, for det mener han er uaktuelt.

— Vi vil faktisk det beste for Vennesla som lokalpolitikere. Det bør fylkeskommunen også. Dere spleiser på veier i andre kommuner. Det samme bør gjelde i Vennesla, sa Drivenes.

Politikerne hadde bedt om dialogmøte med regionale myndigheter før de skal fatte sin beslutning om tunnel til Venneslaheia.

Alt tyder på at Vennesla-politikerne står fast på tunnel og at det nå går mot meklingsmøter med fylkeskommunen om den største plansaken i nyere tid i Vennesla.

Jernbaneverket og Veivesenet meldte på møtet at de ikke er så negative til tunnel lenger. Jernbanen kan være med på å vurdere ombygging av Kilane-krysset og veivesenet åpner for å godkjenne stigningsgraden på tunnelen.