VENNESLA: Både Statens vegvesen og Jernbaneverket har sagt nei. Nå har også Vest-Agder fylkeskommune reist innsigelse til planforslaget om adkomst i tunnel fra fylkesvei 453. Samferdselsseksjonen støtter dermed veivesenet som vil ha hovedadkomst til Venneslaheia via Graslia og Erkleivvegen.

Helt umulig, mener KrF.

— "Alle" har tidligere sagt at Venneslaheia er en så stor utbygging at en hovedadkomst dit må kobles direkte på en fylkesvei. Tunnelløsningen er et dyrt alternativ, men det eneste og det beste om vi skal klare å få til en utbygging, sier KrFs gruppeleder Daniel Bakken.

Venneslaheia planlegges som en helt ny bydel i Vennesla med mellom 1300–1500 boenheter. Den vil være viktig å få avklart med den ventede befolkningsveksten i kommunen.

Bakken mener det ikke finnes andre alternativer til hovedvei som lar seg gjennomføre av hensyn til boligområder.

— Vi kan ikke sluse en så stor trafikk som det vil bli gjennom Erkleivvegen og Graslia. Da må hus rives, det må bygges ny bro og veien utbedres. Heptekjerr er snart full den også, og da sitter vi igjen med Eikelandsdalen, men som man tidligere gikk bort fra. Får vi ikke til tunnel, er alternativet at utbyggingen av Venneslaheia skrinlegges, mener gruppelederen.

Bakken mener tunneltilkobling på Ålefjærveien er fremtidsrettet.

— Vi har fått føringer på at adkomsten til Venneslaheia ikke kan gå gjennom eksisterende boligfelt, og dette har vi tatt hensyn til. Jeg tror dessverre det er vinn eller forsvinn for Venneslaheia, sier han.

Varaordfører Berit Kittelsen (Ap) sier hun må lese innsigelsene før hun uttaler seg

— Men jeg har store problemer med å se Erkleivvegen som en løsning, sier Kittelsen.

Partifelle Solveig Robstad sitter som leder av bygg- og miljøutvalget.

Hun mener Vennesla vil ha behov for Venneslaheia til boligformål.

— Jeg vil ikke si at det leve eller dø med tunnelalternativet. Det må være andre løsninger. Vi hadde sju-åtte alternativer da adkomstvei ble vurdert, sier Robstad.