Bebyggelsen, her sett fra Lagmannsholmen, blir variert i høyde, struktur og farge. Bygningene blir på mellom fire og 14 etasjer, men skal ikke overstige årsryggen bak. Ytterst ligger «de tre søstre» med 150 leiligheter.  Bebyggelsen, her sett fra Lagmannsholmen, blir variert i høyde, struktur og farge. Bygningene blir på mellom fire og 14 etasjer, men skal ikke overstige årsryggen bak. Ytterst ligger «de tre søstre» med 150 leiligheter.  Foto: Arkitektkontoret A-lab

Frykter Silokaia blir for rikfolk

Politikerne er redd terskelen til de 700 boligene i Kanalbyen blir uoverstigelig for folk flest.

Slik blir badeplassen med fem meters stupetårn og trapper som fører opp til grøntområdene på Odderøya. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Langs kanalen, her sett innenfra og utover, blir det mulig å komme gjennom med kajakk eller småbåt. Det blir totalt tre gangbroer og to kombinerte kjøre- og gangbroer over kanalen. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Kanalbyen blir bygd i forlengelsen av området med Fiskebrygga, teater- og konserthuset Kilden og den vernede siloen. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Starten av kanalen, fra Kilden-siden, observert over båtripa. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Sikt- og bevegelseslinjene fra Odderøya ut mot Byfjorden er tatt vare på og utviklet. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Sikt- og bevegelseslinjene fra Odderøya ut mot Byfjorden er tatt vare på og utviklet. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Bebyggelsen, her sett fra Byfjorden, blir variert i høyde, struktur og farge. Bygningene blir på mellom fire og 14 etasjer, men skal ikke overstige årsryggen bak. Ytterst ligger «de tre søstre» med 150 leiligheter.  Foto: Arkitektkontoret A-lab
Kanalbyen sett fra Kilden P-hus og utover, det vil si sørover. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Promenaden langs sjøen innbyr til rusleturer. Foto: Arkitektkontoret A-lab

— Denne planen fortjener noen rosende kommentarer. Det er kjempespennende å se hvordan Silokaia blir i fremtida, de har klart å integrere bebyggelsen fint mot Odderøya og kanalen er spennende. Men i partiet har vi diskutert hvordan vi kan hindre at dette blir et rikmannsområde. Denne utfordringen sender vi videre til utbygger, uttalte Mette Gundersen, gruppeleder for Ap.

Prosjektet med 700 boliger på Silokaia passerte første hinder torsdag, da et enstemmig byutviklingsstyre sendte planen ut på høring.

Og sjelden har vel et prosjekt fått så varm mottakelse.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Bygg i tre!

Men samtidig var frykten for en eksklusiv kjøpergruppe nærmest unison. Flere påpekte at den nye bydelen bør bli for flere enn de med tynt hår og tykk lommebok.

Jeg kunne ønske at utbygger vurderte å bygge mer i tre for å få ned kvadratmeterprisen.

— Det er jeg helt enig i. Jeg kunne ønske at utbygger vurderte å bygge mer i tre for å få ned kvadratmeterprisen, sa utvalgsleder Grete Kvelland Skaara (KrF).

Kommunen deltar selv i flere fortettingsprosjekter der sørlandsk skog skal være med og senke boligprisene. Skaara med flere har vært på studietur til Sverige, der materialbruken gjør inngangsbilletten overkommelig for flere.

Kanalbyen blir bygd i forlengelsen av området med Fiskebrygga, teater- og konserthuset Kilden og den vernede siloen. Foto: Arkitektkontoret A-lab

Apropos inngangsbilletter; så minnet hun om at Kanalbyen blir liggende i forlengelse av Kilden, med bølgefasaden i eik.— Flere og flere byer reiser nå svær bebyggelse i tre. I Bergen bygger de veldig høyt, rundt ti etasjer, og dette bør vurderes også her, mente Skaara, som fikk enstemmig flertall for at dette «skal vurderes» i Kanalbyen.

- Fastsettes ikke politisk

Første byggetrinn blir 134 boliger på holmen, med planlagt byggestart våren neste år og innflytting fra sommeren 2017. Da prosjektet ble lansert før jul ble det sagt at boligene var tiltenkt en bred kjøpergruppe.

Kanalbyen-utviklerne Eivind Buckner (t.v.), Egil-André Mortensen og Sven Erik Knoph fulgte debatten i Rådhuskvartalet torsdag.  Foto: Vegard Damsgaard

— Prisene fastsettes ikke av politikerne, poengterer daglig leder Sven Erik Knoph i Kanalbyen overfor Fædrelandsvennen etter debatten, og legger til: - Planen legger opp til fleksibilitet. - Tar dere bekymringen på alvor?

— Vi tar med oss signalet og skal vurdere det. Prosjektet er så stort at det forutsetter variert bebyggelse. Det er ingen dramatikk i vedtaket, svarer Eivind Buckner, prosjektleder for J.B. Ugland Eiendom AS.

Sommeren 2013 inngikk Grimstad-selskapet og Kanalbyen Utvikling AS, eid av Kristiansand Havn, partnerskap for å utvikle bydelen.

Les også:

Havna håper på flere hundre millioner kroner i gevinst til ny havn i Kongsgårdbukta, og kan derfor ikke by fram indrefileten på billigsalg. Da er det markedspris som gjelder.

Setter byen på kartet

Politikerne er begeistret for den 335 meter lange kanalen, den varierte arkitekturen, badeplassen og turmulighetene som åpner seg. Siktlinjer fra Odderøya ut mot Byfjorden er intakt.

— Jeg håper dette blir et prosjekt der politikere fra andre byer, kanskje andre land, kan reise og finne inspirasjon, påpekte Stian Storbukås (Frp).

Langs kanalen, her sett innenfra og utover, blir det mulig å komme gjennom med kajakk eller småbåt. Det blir totalt tre gangbroer og to kombinerte kjøre- og gangbroer over kanalen. Foto: Arkitektkontoret A-lab

De 700 boligene er tenkt realisert i åtte byggetrinn over en periode på 12— 15 år, til en byggekostnad mellom to og tre milliarder kroner.Det blir stort sett boliger over det hele, også i førsteetasjene, dessuten noen rekkehus nærmest Odderøya.

Nesten all næringsvirksomhet samles på nordsiden av kanalen, kloss inntil siloen, som er regulert til bevaring og ikke omfattet av planen.

Vis fakta ↓
Kanalbyen