Langs kanalen, her sett innenfra og utover, blir det mulig å komme gjennom med kajakk eller småbåt. Det blir ikke båtplasser, men mulighet for av- og påstigning. Det blir totalt tre gangbroer og to kombinerte kjøre- og gangbroer over kanalen. Langs kanalen, her sett innenfra og utover, blir det mulig å komme gjennom med kajakk eller småbåt. Det blir ikke båtplasser, men mulighet for av- og påstigning. Det blir totalt tre gangbroer og to kombinerte kjøre- og gangbroer over kanalen. Foto: Arkitektkontoret A-lab

335 meter lang kanal på Silokaia

Den 12 meter brede kanalen blir hovedattraksjon i den nye bydelen på Odderøya. Det legges opp til at folk kan ferdes fritt langs kanalen og sjøen, og mellom bebyggelsen.

Slik blir badeplassen med fem meters stupetårn og trapper som fører opp til grøntområdene på Odderøya. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Bebyggelsen, her sett fra Lagmannsholmen, blir variert i høyde, struktur og farge. Bygningene blir på mellom fire og 14 etasjer, men skal ikke overstige årsryggen bak. Ytterst ligger «de tre søstre» med 150 leiligheter. Foto: Arkitektkontoret A-lab
De har jobbet intenst med Kanalbyen i halvannet år. – Her bygger vi by, konstaterer Eivind Buckner (t.v.), her sammen med Egil-André Mortensen og Sven Erik Knoph. Foto: Vegard Damsgaard
Kanalbyen blir bygd i forlengelsen av området med Fiskebrygga, teater- og konserthuset Kilden og den vernede siloen. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Promenaden langs sjøen innbyr til søndagstur. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Sikt- og bevegelseslinjene fra Odderøya ut mot Byfjorden er tatt vare på og utviklet. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Kanalbyen sett fra Kilden P-hus og utover, det vil si sørover. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Starten av kanalen, fra Kilden-siden, observert over båtripa. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Sikt- og bevegelseslinjene fra Odderøya ut mot Byfjorden er tatt vare på og utviklet. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Bebyggelsen, her sett fra Byfjorden, blir variert i høyde, struktur og farge. Bygningene blir på mellom fire og 14 etasjer, men skal ikke overstige årsryggen bak. Ytterst ligger «de tre søstre» med 150 leiligheter. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Slik så det forrige planforslaget ut, som nå er forkastet. Foto: A-LAB/siv.ark. Løvdahl

— Gårdsrommene skal være tilgjengelige for alle, vi stenger ikke av med smijernsporter. Det betyr at søndagsturen kan gå via Kanalbyen og ut på Odderøya, opplyser Eivind Buckner, prosjektleder for J.B. Ugland Eiendom AS.

Sommeren 2013 inngikk Grimstad-selskapet og KanalbyenUtvikling AS, eid av Kristiansand Havn, partnerskap for å utvikle den nye bydelen. Siden har eiendomsutviklerne kikket litt rundt i Skandinavia og samarbeidet med en rekke arkitekter.

Torsdag fikk Fædrelandsvennen presentert de nye planene, like før de oversendes kommunen for saksbehandling.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

To til tre milliarder kroner

Kanalbyen blir bygd i forlengelsen av området med Fiskebrygga, teater- og konserthuset Kilden og den vernede siloen. Foto: Arkitektkontoret A-lab

Byggestart forventes om et drøyt års tid. De 700 boligene er tenkt realisert i åtte byggetrinn over en periode på 12— 15 år, til en byggekostnad mellom to og tre milliarder kroner.I den forrige planen, presentert i 2007, var det ingen kanal. Bebyggelsen var formet som rette lameller og veisystemet tilpasset cruisehavn og tankanlegg. Alle førsteetasjene var forbeholdt næring.

Les også:

Nå er tankanlegget revet, mens cruisehavna flyttes til Lagmannsholmen.

— Vi lager en holme med veldig variert bebyggelse, og legger opp til tre attraksjoner: Sjøsiden med havnepromenade, kanalen med det lune rommet rundt og Odderøya med grøntområder, som skal passe sammen med vårt prosjekt som en glidelås, forteller Eivind Buckner.

Prosjektet er så stort at det er nødt til å bli variasjon i størrelse og priser.

Nesten all næringsvirksomhet samles på nordsiden av kanalen, kloss inntil siloen, som er regulert til bevaring og ikke omfattet av planen.

Rundt kanalen er det markert fire møteplasser, til restaurant, kafé eller offentlig virksomhet - uten at de akter å ta opp konkurransen med Fiskebrygga.

Det blir boliger over det hele, også i førsteetasjene, dessuten noen rekkehus nærmest skråningen på Odderøya.

— Broene over kanalen blir et par meter høye, så hvis du ikke har flere dekk kan du kjøre gjennom med båten, forteller Sven Erik Knoph, daglig leder forKanalbyen.

- Markedspris

Enkelte av beboerne vil praktisk talt bo i sjøkanten. Husveggen går noen steder rett ned i kanalen.

De har jobbet intenst med Kanalbyen i halvannet år. – Her bygger vi by, konstaterer Eivind Buckner (t.v.), her sammen med Egil-André Mortensen og Sven Erik Knoph. Foto: Vegard Damsgaard

— Dermed er det bare å kaste ut fiskesnøret fra soverommet, eller fortøye kajakken til stueveggen, forteller prosjektmedarbeider Egil-André Mortensen fra J.B. Ugland. - Hvor mye skal det koste for 100 kvadratmeter i Kanalbyen?

— Markedspris. Prosjektet er så stort at det er nødt til å bli variasjon i størrelse og priser, svarer Eivind Buckner.

- Men neppe noe for hvermansen?

— Jo, det er meningen, det.

Fra den forrige planen, vedtatt i 2010, er «de tre søstre» beholdt - de ytterste blokkene i 13, 13 og 14 etasjer. Den øvrige bebyggelsen blir fra fire til åtte etasjer.

Utbyggingen starter med holmen, og gjennomføres slik at beboerne ikke får følelsen av å bo på en byggeplass.

— Etter tredje byggetrinn er holmen og kanalen komplett, opplyser Knoph.

Slik blir badeplassen med fem meters stupetårn og trapper som fører opp til grøntområdene på Odderøya. Foto: Arkitektkontoret A-lab

Første byggetrinn blir på 134 enheter. Sommeren 2017 skal etter planen de første beboerne flytte inn i Kanalbyen.

Stupetårn

Langt ute på området, mellom kanalen og «de tre søstre», blir det offentlig badeplass, slik det var i gamle dager. Det blir fem meters stupetårn, trapper å sitte i og byens beste solforhold.

Det er veldig dypt her ute, så det blir et anlegg for svømmedyktige.

— Vi bygger ikke Bystranda om igjen, det blir ikke sandstrand. Det er veldig dypt her ute, så det blir et anlegg for svømmedyktige, forklarer prosjektleder Eivind Buckner.

Skrått opp på øya har Odderøyas Venner ryddet det såkalte peisestuområdet. Atkomst hit blir via trapper og turvei som snor seg gjennom grøntdraget. Det blir også en forbindelse opp på øya via gangbro sentralt i Kanalbyen.

Kommunen tillater maks én p-plass per bolig. De 700 plassene anlegges to steder; under holmen og under boligene inn mot skråningen. Parkeringsetasjer brukes for å lage en jevn overgang ved dagens bratte fjellskrent.

Begeistring i kommunen

— Er det ikke fint? åpner plan- og bygningssjef Venke Moe telefonsamtalen med Fædrelandsvennen.

Flere kommunale etater har jobbet tett med byggherren, fordi det er mange tekniske løsninger som må klareres. Derfor vil saken bli fremmet raskt for politisk behandling, allerede i månedsskiftet januar/februar.

Slik så det forrige planforslaget ut, som nå er forkastet. Foto: A-LAB/siv.ark. Løvdahl

Plan— og bygningssjefen er begeistret for kanalen med uterommet rundt, den varierte arkitekturen, badeplassen og turmulighetene som åpner seg. Alle siktlinjer fra Odderøya er intakt, over og mellom bebyggelsen. Hun anser det komplekse prosjektet for gjennomarbeidet og modent.

— Det er sånne områder som gjør byen spennende. De tilfører byen noe helt nytt, mener Moe, som selv har lang fartstid som arkitekt i byen.

Bygghøyden ble avklart i 2010, og det blir neppe politisk omkamp om dette nå.

Vis fakta ↓
Silokaia