KRISTIANSAND: Hele 2000 mennesker skal flytte inn i bydelen som har arbeidstittel «Kanalbyen», fordi den er omgitt av sjø.

— Vi skal lage den bydelen som gjør at folk i Europa vil komme til Kristiansand for å se, erklærer havnedirektør Stein E. Haartveit ubeskjedent, og ikke lite stolt. Det er ikke småtterier Kristiansand Havn for første gang presenterer for Fædrelandsvennen, på eiendommen i forlengelsen av Fiskebrygga, det nye teater- og konserthuset Kilden og den vakre siloen.

Sjøen inn i byen

Ytterst kommer «de tre søstre», tre blokker i hele 14 etasjers høyde - omtrent på høyde med dagens silobygninger. Man kan bare tenke seg utsikten fra den solvendte terrassen på toppen.

— Utbyggingen vil komme på noe over to milliarder kroner, og gi 600-800 millioner i inntekt til havnen, opplyser eiendomssjef Trond Sikveland.

Det skal være mange åpne siktlinjer fra Odderøya tvers gjennom bydelen, mens sjøen bølger mellom boligblokkene.

  • Vi trekker Odderøya ned til byen, og sjøen inn i byen, forklarer havnedirektør Haartveit.

Sivilarkitekt Jan Egil Løvdahl har ledet arkitektsamarbeidet for den nye bydelen.

— Fantastisk spennende at man så tett på sentrum finner et byområde som ligger inntil et helt eventyrlig flott turområde, og samtidig er solvendt og sjøvendt, sier Løvdahl.

Hele 26 av den 40 mål store bydelen blir uteområde, for en stor del med park- eller gågatepreg, og såkalte piazzaer. Og siden første etasje er forbeholdt forretning og kontorer, blir det fri bryggesleng for allmuen.

Bilfritt

All trafikk, med unntak av drosjer og varetransport, skal ledes gjennom kulvert og tunnel på baksiden av bebyggelsen. Under bakken blir det 1025 parkeringsplasser. Dermed blir bydelen praktisk talt bilfri.

  • Skal vi lage en bydel for noen hundre år fremover, må vi ikke gjøre samme feil som i resten av byen, blande gående med biltrafikk, forklarer arkitekten, som forsvarer 14 etasjer under åssiden på Odderøya.

  • Øya har en mektig og voluminøs profil, i motsetning til byen, som er flat, påpeker han.

Havnen er avhengig av gigantinntektene når flytteoperasjonen med bygging av 323 mål ny havn i Kongsgårdbukta og Vige skal finansieres. Om 20 års tid flyttes så containerhavnen til KMV-området, og en ny stor indrefilet åpnes for byutvikling.

Silokaia skal bygges i tre etapper over seks til åtte år fra 2010. De første kan flytte inn rundt årsskiftet 2011/12, noen måneder etter at Kilden er innviet på naboeiendommen.