Den 8,6 meter lange broa ble kilt forsiktig på plass vel ni år etter at den forsvant. Foto: Heida Gudmundsdottir
Jarle Larsen meldte seg frivillig til å løsne løftestroppene. Foto: Heida Gudmundsdottir
Nils Christian Hagen er øverste ansvarlige for Setesdalsbanens tre broer. Foto: Heida Gudmundsdottir
Roy Grønhaug har vært prosjektleder for oppussingen. Foto: Heida Gudmundsdottir
Tom Johansen er avdelingsleder for Vest-Agder-museet, avdeling Setesdalsbanen. Foto: Heida Gudmundsdottir

VENNESLA: Det er Hans Petter Furuborg som har telt år og dager etter at den gamle Langåen bro på Røyknes var i så elendig forfatning at den måtte fjernes.

Mandag var den altså tilbake, så nyklinket og nymalt at broa neppe kan ha vært finere da den var ny på 1880-tallet.

Men det var først i 1911 eller 1912 at den 8,6 meter lange broa kom til Røyknes for første gang.

Da hadde den i flere år gjort tjeneste på Vossebanen.

Tom Johansen er avdelingsleder for Vest-Agder-museet, avdeling Setesdalsbanen. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Da denne banen ble en del av Bergensbanen, var det ikke lenger bruk for den smalsporede jernbanebroa på Voss, opplyser Tom Johansen, avdelingsleder for Vest-Agder-museet, avdeling Setesdalsbanen.- Samtidig var Setesdalsbanen i beit for bro på Røyknes, etter som isflom smadret den gamle trebroa, opplyser Nils Christian Hagen, ingeniør og ansvarlig for Setesdalsbanens tre broer.

Nils Christian Hagen er øverste ansvarlige for Setesdalsbanens tre broer. Foto: Heida Gudmundsdottir

Til den nye broa ble nye brokar laget, som et steinsatt kunstverk.

Ventetid

Men kunsten ble laget som brostøtte.

Og i mer enn ni år har den ikke støttet noe som helst.

Vi skal i alle fall klare å drive Setesdalsbanen i lenger tid enn det NSB klarte

— Fram til i fjor høst sto den skrøpelige og noe skjeve broa på et lager. Så, i oktober, kom beskjeden om at Jernbaneverket ville bevilge 350.000 til oppussing, sier Johansen.

Jarle Larsen meldte seg frivillig til å løsne løftestroppene. Foto: Heida Gudmundsdottir

Han poengterer at budsjettet er holdt til punkt og prikke mens det har vært hamret, klinket og malt i hallen til Boss industri og Mek verksted, med David Bartos som klinkesjef og Douglas McIlnerey som malermester og flere ansatte og frivillige som også burde vært nevnt med navn,

De har alle medvirket til å skifte ut 400 nagler og åtte jernplater som til dels satt knallhardt fast og ellers gjort alt som måtte gjøres for at noe gammelt skulle bli som nytt.

Den 8,6 meter lange broa ble kilt forsiktig på plass vel ni år etter at den forsvant. Foto: Heida Gudmundsdottir

Nå, som broa er på plass, mangler bare rekkverk i smijern, 1067 millimeter lange sviller og spor.

Ikke bare på broa, men også noen meter nordover slik at enda mer av Røyknes kan utnyttes til tog.

Noen årstall

Til dem som måtte ha glemt det:

Setesdalsbanen, fra Kristiansand til Byglandsfjord, ble høytidelig åpnet av kong Oscar II i 1896 og noe mindre høytidelig lagt ned i 1962. To år senere, i 1964, tøffet igjen tog tre-fire kilometer nordover fra og sørover til Grovane, på Norges første museumstogbane.

I 2004 ble banen forlenget til Røyknes, åtte kilometer nord for Grovane.

— Nå har vi ei bro som sikkert klarer 100 år til. Vi skal i alle fall klare å drive Setesdalsbanen i lenger tid enn det NSB klarte, lover Tom Johansen.

Les også: