— Vi har satt dagsrekorder flere søndager og endte vel med 1950 enkeltbilletter en søndag i juli. Over 12.000 mennesker har tatt toget. Vi har solgt 24.000 enkeltbilletter, forteller salgs- og souvenir-ansvarlig Oddrun Bronebakk til Fædrelandsvennen.
Den store dagen ble 2.august. Da var 28 i sving som ansatte og frivillige Da ble det kjørt 28 avganger.
Otra flott
Søndag tok over 600 mennesker Setesdalsbanen mellom Grovane og Røyknes. De fikk oppleve en uvanlig fin togtur. Regnet den siste tiden skaper nesten flom i Otra. Dermed ble det liv over det vanligvis tørre elveleiet ovenfor Steinsfossen.
Du må tilbake til rekordåret i 2007 for å finne maken. Da satte Setesdalsbanen «all time high» med 28.000 enkeltbilletter, men det kan ikke sammenlignes
— Nei, for da hadde vi en helt annen cruisetrafikk . 2015 går inn i historien som en av våre aller beste sesonger, sier Oddrun Bronebakk.
Årsaken handler om mye, men ikke minst NRK-filmen fra i vår. Den har fått mange nye tl å interessere segfor banen. Den ble laget av venndølen Steffan Strandberg og var en seersuksess
2015 går inn i historien som en av våre aller beste sesonger.
To damplokomotiver
For første gang på mange år er to damplokomotiver i drift, og det er kjørt med flere vogner enn de siste årene. Det er bare få år siden banen sto stille, grunnet konflikter. Nå er det bare optimisme og fremtidstro. Det har vært avganger lørdag og onsdag i tillegg til søndagene.
Det synes Kari Løvland fra Kristiansand er flott.
— Veldig moro. Jeg tok turen som liten helt til Evje. Gøy å få lov å oppleve dette sammen med sønn og sønnesønn, sa Løvland, som reiste sammen med Morten og Linus (4).
Fra München hadde familien Kuhl kommet. De syntes togturen var kul. Nå er Tyskland kjent for mange veterantoglinjer, men tyskerne synes det var spesielt å sitte og se på Otra og åsene rundt Setesdalsbanen.
Konduktør Tommy Seland passet på over 220 passasjerer på 13-avgangen til Røyknes. Han har togdilla og steller med modelljernbane hjemme når han ikke er engasjert på Grovane.
Forlengelse?
Planer foreligger vel ikke. Det er å ta for hardt i. Det er mer drømmer.
De går ut på å forlenge Setesdalsbanen til Nomelandsdammen og den store kraftstasjonen. Deretter å få banen forlenget helt til Kile. Ved Kile går riksvei 9 og der passerer titusenvis av turister årlig.
— 2015 har beveget oss i riktig retning. En dag får vi det til. Jeg har lyst til å begynne å bygge på dugnad så fort som mulig, sier Anne Bergit Jørgensen i Setesdalsbanens Venner.