Alle er om bord og Linus Løvland lurer på om ikke toget skal gå snart. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Konduktør Tommy Seland hadde mange å passe på, men tok seg tid til en pause for å nyte utsikten. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Hundrevis gikk tur i området Kringsjå og tømmerenna søndag. De fulgte med da toget kom dampende forbi. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Lokfører Geir Klokhammer titter ut i det toget passerer Beihølen. Det har vært et rekordår for Setesdalsbanen. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Selina Kuhl fra München følger godt med over broa nedenfor Paulen. Hun synes turen var veldig flott, og skrøt av strykene i elva. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Tre generasjoner. Kari Løvland tok Setesdalsbanen til Evje da den gikk i ordinær drift. Sønnen Morten og sønnesønn Linus (4) synes det var moro å bli med på den historiske reisen søndag. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Harald Bronebakk er pappaen som ble med fordi sønnene var ivrige togentusiaster. Søndag solgte han pølser for harde livet, med godt humør. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Geir Klokhammer følger godt med når han skal koble vognene på lokomotivet etter å ha snudd på Røyknes. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Kristian Bronebakk er en av de mange ildsjelene i Setesdalsbanens Venner. Her leder han an og får folk til å gå riktig ut av toget. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Beihølen. Her var endestasjonen før forlengelsen til Røyknes kom. Søndag var det mye vann i elva og Beihøl-dammen var et skue. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Folk nøt høstværet og pausen på Røyknes. Noen kjøpte mat, andre studerte tog. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Vann i elva, røyklukt fra pipa og 220 passasjerer. Da er det vakkert å være glad i Setesdalsbanen. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Skisland er ei vakker bygd, men blir enda finere sett gjennom smijernsornamentene på bakerste vogn til Setesdalsbanen. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg

— Vi har satt dagsrekorder flere søndager og endte vel med 1950 enkeltbilletter en søndag i juli. Over 12.000 mennesker har tatt toget. Vi har solgt 24.000 enkeltbilletter, forteller salgs- og souvenir-ansvarlig Oddrun Bronebakk til Fædrelandsvennen.

Den store dagen ble 2.august. Da var 28 i sving som ansatte og frivillige Da ble det kjørt 28 avganger.

Otra flott

Søndag tok over 600 mennesker Setesdalsbanen mellom Grovane og Røyknes. De fikk oppleve en uvanlig fin togtur. Regnet den siste tiden skaper nesten flom i Otra. Dermed ble det liv over det vanligvis tørre elveleiet ovenfor Steinsfossen.

Du må tilbake til rekordåret i 2007 for å finne maken. Da satte Setesdalsbanen «all time high» med 28.000 enkeltbilletter, men det kan ikke sammenlignes

— Nei, for da hadde vi en helt annen cruisetrafikk . 2015 går inn i historien som en av våre aller beste sesonger, sier Oddrun Bronebakk.

Årsaken handler om mye, men ikke minst NRK-filmen fra i vår. Den har fått mange nye tl å interessere segfor banen. Den ble laget av venndølen Steffan Strandberg og var en seersuksess

  • 2015 går inn i historien som en av våre aller beste sesonger.

To damplokomotiver

For første gang på mange år er to damplokomotiver i drift, og det er kjørt med flere vogner enn de siste årene. Det er bare få år siden banen sto stille, grunnet konflikter. Nå er det bare optimisme og fremtidstro. Det har vært avganger lørdag og onsdag i tillegg til søndagene.

Det synes Kari Løvland fra Kristiansand er flott.

— Veldig moro. Jeg tok turen som liten helt til Evje. Gøy å få lov å oppleve dette sammen med sønn og sønnesønn, sa Løvland, som reiste sammen med Morten og Linus (4).

Fra München hadde familien Kuhl kommet. De syntes togturen var kul. Nå er Tyskland kjent for mange veterantoglinjer, men tyskerne synes det var spesielt å sitte og se på Otra og åsene rundt Setesdalsbanen.

Konduktør Tommy Seland passet på over 220 passasjerer på 13-avgangen til Røyknes. Han har togdilla og steller med modelljernbane hjemme når han ikke er engasjert på Grovane.

Forlengelse?

Planer foreligger vel ikke. Det er å ta for hardt i. Det er mer drømmer.

De går ut på å forlenge Setesdalsbanen til Nomelandsdammen og den store kraftstasjonen. Deretter å få banen forlenget helt til Kile. Ved Kile går riksvei 9 og der passerer titusenvis av turister årlig.

— 2015 har beveget oss i riktig retning. En dag får vi det til. Jeg har lyst til å begynne å bygge på dugnad så fort som mulig, sier Anne Bergit Jørgensen i Setesdalsbanens Venner.