Ifølge Statens vegvesen kan de første strekningene på E 39 være ferdig planlagt i 2017. Det kan bety byggestart innen tre år.

— 2017 høres spennende ut, men jeg vil ikke gå ut og love noe. Jeg ønsker oppstart så fort som mulig, men så handler dette også om at man finner gode trassevalg og at vi får med oss Stortinget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

I forslaget til statsbudsjett sikrer de penger til planlegging av ny E 39 mellom Kristiansand-Stavanger.

Les kommentar:

Mer firefelts

I dagens planer skal det bygges firefeltsvei Kristiansand-Vigeland, men trafikkveksten er sterkere enn da disse planene ble lagt.

Det kan bety at større deler av E 39 blir firefeltsvei.

— Vi tenker i den retning, men her er det for mange usikre variabler til at jeg kan si hva vi kan innfri. Men både jeg og andre i Frp ser at firefelts vei er det fornuftige, sier Solvik-Olsen.

Han har gitt Statens vegvesen beskjed om at hele strekningen mellom Kristiansand og Stavanger skal planlegges som firefelts vei.

Kraftig vekst

En utregning som Finn Aasmund Hobbesland har laget for Kristiansand kommune, viser hvordan trafikken har skutt i været flere steder langs E 39. • Ved Statens vegvesens målestasjon i Mandal, passerer det i gjennomsnitt 16.000 biler i døgnet.

• 2000 av disse er tunge kjøretøy. Til sammenligning passerer det 2300 tunge kjøretøy på firefeltsveien over Svinesund.

• Ved målestasjonen på fylkesgrensen er det nå en trafikkvekst på fire prosent i året. Med samme vekst i årene, vil det passere 12000 biler i året før 2030. 12.000 biler i døgnet er grensen for å bygge firefeltsvei.

Veiselskap

Både hos Frp, Høyre og KrF er regjeringens planer om et statlig veiselskap langt på vei svaret på hvordan man skal få til en rask utbygging av E 39. Strekninger som kommer med her skal prioriteres høyt og bygges ut raskt.

— Jeg kjenner meg hundre prosent sikker på at E 39 kommer med her. Dette er en av hovedfartsårene i Europa og regjeringen har sagt at de skal prioriteres, sier Åse Michaelsen (Frp) som sitter i transportkomiteen.

Ketil Solvik-Olsen vil ikke gå så langt.

— Det er en veldig god kandidat, men jeg kan ikke gå inn og bekrefte eller avkrefte det nå, sier han.

Usikker start

Medlem i samferdselskomiteen, Hans Fredrik Grøvan (KrF), mener den sterke trafikkveksten er et av forholdene som vil føre til at E 39 blir prioriter fremfor andre strekninger.

— Det er god samfunnsøkonomi, har stor effekt på trafikksikkerhet og vi snakker altså om økning i trafikken på 100 prosent enkelte steder. I tillegg går veien utenfor byene og det gjør utbygging lettere, sier Grøvan.

Hvor vidt det faktisk kan bli byggestart så tidlig som i 2017, vil ikke Solvik-Olsen garantere. Heller ikke regionveisjef Kjell Inge Davik vil gå inn på mulig byggestart.

— 2017 er tidlig. Det som er viktig er at vi nå planlegger helhetlig og det har vi fult trykk på, sier han.