KRISTIANSAND: Det skriver selskapet i en pressemelding fredag kveld.

— Med bakgrunn i de mange og fortsatt uløste tvistesakene Fjord Line har med Kristiansand Havn tok vi i vår kontakt med Grenland Havn for å få klarlagt mulighetene for eventuelt å benytte Langesund Fergeterminal som anløpshavn for våre to nye cruiseferger. Dialogen med administrasjonen i Grenland Havn og lokale politiske myndigheter har vært meget god, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line, ifølge pressemeldingen.

I slutten av juli slo Agder lagmannsrett fast at Kristiansand havn brøt loven og påførte Fjord Line store, økonomiske tap da de nektet dem å seile sommeren 2009. Kristiansand havn krevde at hvis Fjord Line skulle få bruke havna måtte de også seile hele året. Fjord Line har anslått at de tapte minst 35 millioner kroner på avgjørelsen.

For stor risiko i Kristiansand

I mars i år mottok Fjord Line et forslag til avtale fra Kristiansand Havn om fremtidig bruk av havnen. Avtalen omfatter både Fjord Cat og de nye cruisefergene. I pressemeldingen går det frem at selskapet er misfornøyd med forslaget havna har lagt frem.

MISFORNØYD: Fjord Line-direktør Ingvald Fardal er misfornøyd med avtaleutkastet Kristiansand Havn har presentert. FOTO: Lars Hoen Foto: Lars Hoen

– Vi er uenige i flere av de vilkårene Kristiansand Havn har presentert. Det kan med bakgrunn i de store investeringene vi foretar i nye skip være vanskelig å rettferdiggjøre en satsing på Kristiansand havn, sier Fardal.Han fremhever at selskapet trenger forutsigbare rammevilkår, konkurransedyktige betingelser og en avklaring av utestående tvisteforhold.

— Alt i alt er vår vurdering at det under disse omstendighetene kan bli for risikabelt å satse på Kristiansand som anløpssted, skriver Fjord Line-direktøren.

Fardal mener at havna viser at de fortsatt ikke vil etterleve "havneloven og forvaltninglovens bestemmelser".

- Vi må være sikre på at vi i de havnene vi anløper har samarbeidspartnere som gjør sitt ytterste for å tilby den service og oppfølging som er nødvendig for at driften av skipene skal bli forutsigbar og god, skriver Fardal.

I slutten av august vil selskapet møte havna for å diskutere avtalen ytterligere.

Fjord Lines nye cruiseferger blir på 3.900 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Fergene får 306 lugarer og vil ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler. De skal etter planen leveres i april og oktober 2012, og seilingene er tenkt å starte i mai samme året. Seilingen fra Kristiansand til Hirtshals var beregnet til å ta om lag fire timer.

Fortsatt seilinger fra Kristiansand

Et valg av Langesund som anløpshavn får ikke konsekvenser for Fjord Line Express-linjen mellom Kristiansand og Hirtshals. Det vil dermed fortsatt bli daglige avganger fra Kristiansand til Hirtshals i sommerhalvåret.

— Å flytte anløpet fra Kristiansand til Langesund innebærer at overfarten til Hirtshals vil ta ca 30 minutter lengre tid. Dette får imidlertid ikke konsekvenser for gjennomføring av det planlagte seilingsprogrammet med faste tidspunkter for avganger fra alle havner hver dag året rundt, skriver Fardal.

Direktøren mener et valg av Langesund vil føre til at selskapet kommer nærmere Østlandsmarkedet, som han tror vil gi en positiv effekt for trafikken med hensyn til både passasjerer og gods.

— Havnen i Langesund vil være et meget godt og reelt alternativ for Fjord Lines nye skip, sier Fardal.

Hvorvidt selskapet kommer til enighet med Grenland havn blir klart i høst, når saken legges frem styret i Fjord Line.