KRISTIANSAND: — Vi har besøkt lønnsadministrasjonen til et selskap i Ungarn. Så langt ser alt bra ut, men vi er ikke kommet til bunns i selskapet, sier Leif Hauge, som leder internkontrollavdelingen.

Granskningen

Etter det Fædrelandsvennen forstår dreier granskingen seg om det ungarske selskapet Degusz-Bau. Selskapet har kontrakt med den tyske maskinentreprenøren Reinhold Meister GmbH og registrerte i april en norsk avdeling.

— Vi måtte avbryte undersøkelsene i selskapet på grunn av problemene med Hanekleivtunnelen, men vi fortsetter i juni en gang, sier Leif Hauge.

Tyske Reinhold Meister har en kontrakt på 650 millioner kroner med CJV E 18 for å bygge motorveien.

Thomas Meister, som leder Meisters arbeid i Norge, har overfor CJV E 18 bedyret at ingen av dem han har engasjert på anlegget er underbetalte.

Frykter

Uansett hvilket selskap anleggsarbeiderne er ansatt i er det kontraktfestet at det skal betales norsk minstelønn for alt arbeid som utføres på E 18 anlegget. Minstelønn for anleggsarbeidere ligger i dag på rundt 133 kroner.

Også Arbeidstilsynet og Norsk Arbeidsmandsforbund har fokus på E 18 anlegget. Flere utenlandske selskap på E 18 anlegget er og blir sjekket.

— Vi har vært på anlegget, men sliter med språkproblemer. Arbeidere sier de ikke forstår. Vi frykter de ikke våger å si noe, sier Ole Jarl Madland, som er distriktssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Rykterbørs

— Det oppstår fort ryktebørser på slike anlegg, men vi tar alle tips på alvor og sjekker, sier seniorinspektør Alf Helgeland i Arbeidstilsynet.

Han sier arbeidet er svært krevende på grunn av store språkbarrierer. Helgeland vil ha fokus på sosial dumping under hele anleggsperioden.

— Vi har ikke funnet noe så langt. De som er sjekket ligger godt over tariffen og har meget bra boforhold. Likevel vil vi ikke friskmelde E 18 anlegget, sier Alf Helgeland.