KRISTIANSAND: — Lørdag formiddag var vi ute hos Meister og tok en del dieselprøver. Mye tyder på at en del av lastebilene kjørte på avgiftsfri diesel, forteller Helge Breilid ved grensekontrollen, Tollregion Sør-Norge.

Tolv lastebiler og dumpere som frakter stein ble kontrollert ved Timenesbakken ved E 18 i Kristiansand og ved Stansefabrikken i Lillesand. Åtte av kjøretøyene hadde trolig farget avgiftsfri diesel på tanken. Disse skal ha kjørt på E 18, noe som er ulovlig når man bruker avgiftsfri diesel.

— Åtte av dem tester trolig positivt, sier Breilid, som nå har sendt prøvene inn til tollaboratoriet i Oslo for en endelig bekreftelse.

Han sier at kontrollen var en rutinekontroll.

Innrømmer bruk av avgiftsfri diesel Ifølge Reinhold Meister har firmaet ansett hele E 18 som en byggeplass. Derfor har de ikke oppfattet firmaets bruk av avgiftsfri diesel som et brudd på regelverket, selv om dumpere og lastebiler har kjørt langs E 18. — Vi mener at vi har brukt avgiftsfri diesel på en riktig måte, siden lastebilene våre er brukt som støttekjøretøyer på byggeplassen. Etter vår forståelse er byggeplassen området mellom Timenes og Risdal, skriver selskapet i et brev.

Det er lovlig å kjøre med avgiftsfri diesel innenfor et avgrenset anleggsområde.

— Tyder kontrollen på at entreprenøren har drevet organisert diesel-juks?

— Det er vanskelig å si om tyskerne har misforstått eller hva de har gjort. Det er farlig å si at det er organisert, mener Breilid.

Han sier imidlertid at det ikke er vanlig at hele åtte biler fra samme firma tester positivt på en slik kontroll.

Det er ifølge Statoil cirka 3 kroner forskjell per liter mellom avgiftsfri og avgiftspliktig diesel, med moms og uten rabatter. Entreprenørselskaper har som oftest rabatter på prisene.

Minst 500 000 kroner i tilleggsavgift

Roy Bendiksen er saksbehandler ved regelavdelingen ved Tollregion Sør-Norge. Han sier at eieren av kjøretøyene som har brukt avgiftsfri diesel kan forvente seg en tilleggsavgift, som avhenger av vekten på kjøretøyet. Avgiften kan maksimalt bli hundre tusen kroner per kjøretøy.

— Dersom vi avdekker over tre prosent farget diesel i tanken på kjøretøyet, beregner vi avgift i forhold til en tabell, forteller Bendiksen.

Ifølge denne tabellen kan Reinhold Meister forvente seg en tilleggsavgift på over 500 000 kroner etter diesel-juksen, hvis de åtte lastebilene har mer enn tre prosent avgiftsfri diesel hver på tanken.

- Skal forfølge saken

Reinhold Meister er underentreprenør til CJV. Informasjonsleder for CJV, Kyrre Lian, sier at saken skal forfølges.

— Vi har pålagt våre underentreprenører å følge norske lover og regler, sier han.

Reinhold Meister var i april ansvarlige for et alvorlig sprengningsuhell, hvor det ifølge politiet kun var flaks at ikke liv gikk tapt. I tillegg ble selskapet kritisert av fylkesmannen for å ha dumpet 1200 tonn asfalt ulovlig.

Nå kan altså det samme selskapet forvente seg en tilleggsavgift på flere hundre tusen kroner for diesel-juks.

— Vi vil ikke subsidiere denne boten, understreker Lian.

— Men hvor går grensen for dere når det gjelder samarbeid med underentreprenører som bryter loven?

— Den grensa har vi ikke definert. Vi er fremdeles i en konstruktiv dialog med Reinhold Meister, avslutter Lian.

Tollvesenet skal ha møte med Reinhold Meister neste uke i forbindelse med saken.