MANDAL: Det er Lindesnes Avis som i dag avslører at den nye bybroa må endres drastisk for å unngå en kraftig budsjettsprekk.

– Det er helt hårreisende at kommunen nå betaler ut penger til Rambøll hvis dette er gjort bevisst fra deres side, sier leder i planutvalget i Mandal kommune, Harald Øyslebø (Frp) til avisen.

Samme design

Etter planen skulle den nye gangbroa være fem meter bred. Konsekvensene dersom budsjettet skal holdes er at broa blir langt smalere enn prosjektert.

Realiteten kan bli en bro som er 3,6 meter innvendig i stedet for fem meter.

– Designet skal jo opprettholdes, men jeg vet ikke helt hvordan dette blir når folk kommer stimende ut fra kulturhuset etter større arrangementer. Det var jo noe av argumentet for at vi skulle ha den bredden på broen, sier Øyslebø til Lindesnes Avis.

Økt stålbehov

Rambøll, som har prosjektert broen, skal ifølge Lindesnes Avis ha sendt ut et notat hvor det kommer fram at usikkerhet rundt broen i tidlig fase kan ha økt stålbehovet med 60 tonn.

Utvidelser og endring på linjeføring skal være årsak til en betydelig del av det økte stålbehovet. Ordføreren er misfornøyd med regnefeilen.

– Det er skuffende og veldig rart at det går an å regne så feil. Vi føler oss lurt, sier ordfører Alf Gottfred Møll (Frp) til Lindesnes Avis.

35 millioner

Broen kommer til å koste 35 millioner kroner, vil ikke få sykkelfelt og får manuell vipp for å slippe båter forbi broa. Det er nå opp til politikerne å avgjøre hva som skjer videre med broa.

Som fvn.no tidligere har skrevet fikk mandalittene mulighet til å delta i avstemning om navnet på den nye broa. Valgmulighetene befolkningen fikk var «Adolph Tidemands bro», «Ja vel», «Malmøbroa», «Samleren» og «Varpebroa», og det førstnevnte alternativet ble altså valgt.

Kulturhuset «Buen», som ligger på Malmø, skal stå klart neste år og prosjektet har en prislapp på 210 millioner kroner. Halse Eiendom AS er oppdragsgiver, 3xN er arkitekt for prosjektet og Rambøll står for prosjekteringen. BR Gruppen og Kruse Smith står for byggingen.