Danske arkitekter har tegnet terrengtilpassede klynger på to til fire etasjer i åsen ovenfor Kroodden. I stedet for å legge terrenget flatt med dynamitt, skal vegetasjonen bevares. Foto: Vandkunsten/Rambøll
Danske arkitekter har tegnet terrengtilpassede klynger på to til fire etasjer i åsen ovenfor Kroodden. I stedet for å legge terrenget flatt med dynamitt, skal vegetasjonen bevares. Foto: Illustrasjon: Vandkunsten/Rambøll

— Vi frykter et uoversiktlig trafikkbilde når trafikken i Voiebyen øker med 2000 biler. Denne veien skal krysses av barna på vei til skole og barnehage, uttaler Ingrid Lund, leder av Mesanveien Vel.

Det storstilte boligprosjektet ved Kroodden har vært planlagt siden 1995. Nærmere 800boliger skal bygges de neste 20 årene, med utsikt mot Vestergapet.

- Viktig natur

Torsdag skal planen til endelig behandling i byutviklingsstyret, deretter til bystyret neste uke.

NETT-3x4-580-pix.jpg Foto: Jan N. Mortensen

Første del av utbyggingen skjer mot nord, i Sandviksheia. Her planlegges 515 enheter i perioden 2015— 25. Deretter 278 enheter nede på Kroodden i 2025- 2030.I første byggetrinn, fram til 2025, skal all trafikk til de 500 boligene gå på en ny bilvei forbi Voie kirke, gjennom Kapelldalen.

I trinn to forlenges veien gjennom Kapelldalen helt ned til Kroodden, deretter kan beboerne velge Vågsbygdveien om Møvik på vei til byen.

Den nye veien betyr at jomfruelig mark må vike.

— De bynære naturområdene er så viktige for alle som bor ute i bydelene. Det må bli slutt på å tenke at det er billig å plassere en vei her. Konsekvensen er stor for mange, derfor er det en dyr løsning, mener leder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe fra Naturvernforbundet i Kristiansand.

- Byen utvider seg

Flere boligområder vil få økt støy, det samme vil bydelens nye kirkegård, som innvies neste måned.

Vi skjønner at det blir en ny situasjon for de som bor der, det er gjerne sånn det blir når byen utvider seg.

— Det er blitt så vakkert, men med bilvei forbi blir det helt annerledes, påpeker Ingrid Lund, leder for oppropet.

Hun mener det ligger økonomiske hensyn bak veivalget, da det er argumentert med at det uansett må graves for å koble seg på vann- og avløpsnettet fra Voiebyen.

Etter deres syn bør det kun bli gang-/sykkelvei gjennom Kapelldalen, og de hevder tidsbesparelsen med bil er forsvinnende liten for innflytterne.

— Vi skjønner at det blir en ny situasjon for de som bor der, det er gjerne sånn det blir når byen utvider seg, sier saksbehandler Anne S. Lislevand fra plan-, bygnings- og oppmålingsetaten i kommunen.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Voiebyen tåler mer trafikk

Administrasjonen erkjenner ulemper, men mener fordelene er større fordi veisystemet blir mer fleksibelt og bygger opp under Voie senter som bydelssenter.

I dag har Vågsbygdveien mellom Kroodden og Kjos en døgntrafikk på 7000- 10.000, mot 2000- 5000 i Steindalen/Voie Ringvei. Antall politiregistrerte ulykker i perioden var på henholdsvis 20 og seks.

— Vi mener veinettet i Voiebyen tåler mer trafikk, fremholder Lislevand.

Statens vegvesen har regulert ferdig ny rundkjøring i Kjos, med avstikkere mot Voie og Møvik. De støtter den nye veien til boligfeltet, viser til at den gir kortere kjøretid for beboerne til Voie senter samtidig som den avlaster trykket på Vågsbygdveien.

«Uten ny atkomst via Voiebyen vil rundkjøringen for Kjoskrysset bli overbelastet.» heter det i deres uttalelse.

Også Møvik fort med verneområdet rundt kanonmuseet er en del av planen. Det legges til rette for at museet på sikt kan utvikles til en europeisk attraksjon, noe utbygger vil bidra med penger til.

Boliger tilpasses terrenget

Fædrelandsvennen har tidligere omtalt de terrengtilpassede boligene på Kroodden, tegnet av arkitekter fra København som synes dynamitt er en uting.

Danske arkitekter har tegnet terrengtilpassede klynger på to til fire etasjer i åsen ovenfor Kroodden. I stedet for å legge terrenget flatt med dynamitt, skal vegetasjonen bevares. Foto: Vandkunsten/Rambøll

— Når kommunen er byggherre, kan den legge premisser slik at terrengtilpasning ikke bare blir et honnørord, forklarer Jon Holt fra kommunale Kristiansand Eiendom.Kommunen eier 60 prosent, mens Repstad Utvikling AS og Byggmo Holding AS har 20 prosent hver seg i prosjektet. Utbygger ønsker å legge vekt på treverk som bygningsmateriale.

De politiske partiene fikk mandag kveld besøk av protestgruppa.

— De stiller noen spørsmål som vi gjerne vil ha svar på, for eksempel tidspunkt for tunnel mellom Kjos og Møvik. Men jeg tror saken går igjennom uten store problemer, sier gruppeleder Hans Otto Lund (H), som ikke finner hensynet til kirkegården vektig nok:

— De to største kirkegårdene vi har i byen ligger jo rett ved siden av en vei, påpeker han.