KRISTIANSAND: — Vi har aldri opplevd noen lignende. 142 elever ved skolestart på høsten er ny rekord. Elevtallet var riktig nok oppe i 120 et par år, men så sent som i 2012 var det nede i 67, sier rektor Kristian Aamodt.

Lærer Kate Bente Storbukås Tønnessen hilser på de tre somaliske jentene Safiya (f.v.), Sundus og Mariam ute i skolegården. Foto: Kjartan Bjelland

Mottaksskolen har alltid hatt elever fra mange forskjellige land. I år er det spesielt at så mange som 98 av 142 kommer fra tre land. 53 kommer fra Syria, 28 fra Afghanistan og 17 fra Eritrea. Skolen har i høst elever fra 19 forskjellige land.

Ordinær skole senere

Mottaksskolen er et tilbud til barn som har behov for å lære seg norsk før de begynner på en ordinær skole. Elevene som er i alderen 6-16 år, kan ha bakgrunn som både flyktninger, asylsøkere og innvandrere. De er ved Mottaksskolen i ett eller to år før de begynner ved en ordinær barne— eller ungdomsskole i sitt nærmiljø.

— Det koker litt her i dag. Vi har mange spente elever og foreldre som har mange spørsmål om alt fra hvor de enkelte skal møte til skoleskyss. Elevene våre kommer fra hele Kristiansand, og mange må ta buss, sier undervisningsinspektør Per Johannes Sørfonden.

18 seksåringer med vidt forskjellig bakgrunn på vei inn til sin første time på Mottaksskolen. Foto: Kjartan Bjelland

18 førsteklassinger

De som kanskje var mest spent da de møtte til første skoledag var de yngste førsteklassingene, som ved Mottaksskolen heter A-klassen. De ble ropt opp ute i skolegården som de første elevene, og marsjerte på en lang rekke etter lærer Ina Austrud til klasserommet.

— Veggene i klasserommet vårt er litt triste, så dere skal senere få lov til å pynte dem med deres egen kunst. Ellers skal vi synge mye, bli flinke i norsk, ha litt matematikk og selvsagt få tid til mye lek og moro.

Slik ordla Ina Austrud seg da elevene hadde funnet plassene sine i klasserommet. Før det gikk inn fra skolegården håndhilste de alle på læreren sin. For at det lettere skulle huske navnene hadde navneskilt rundt halsen.

De 18 seksåringene i A-klassen kommer fra flere land, og har makedonsk, serbisk, sorani (kurdisk), tigrinja og ulike dialekter av arabisk som morsmål.

På første skoledag tolket barne- og ungdomsarbeider Hanaa El-Faraj det som ble sagt på norsk til arabisk. Senere vil elevene få en ukentlig time med tospråklig fagopplæring, der hovedpunktene i det de har gjennomgått på norsk blir forklart på morsmålet deres.

A-klassen med de yngste på Mottaksskolen på plass i klasserommene. Her sammen med kontaktlærer Ina Austrud, barne- og ungdomsarbeider Hanaa El-Faraj og lærer Rattanaporn Utra. Foto: Kjartan Bjelland

Kroppsspråk og bilder

— Det meste av opplæringen gis på norsk for at de raskest mulig skal lære seg språket. For at de skal få med seg mest mulig bruker jeg mye kroppsspråk og bilder for at de skal forstå meg, sier Ina Austrud.

I tillegg til utfordringene det er å lære seg et nytt språk, har flere av barna ved Mottaksskolen opplevd vanskelige ting i hjemlandet de flyktet fra eller på en lang og strabasiøs reise til Norge. Dette er også noe lærerne ved skolen er bevisste på.

Syriske Zoher (6) blir ønsket velkommen i døra av kontaktlærer Ina Austrud. Barne- og ungdomsarbeider Hanaa El-Faraj til høyre. Foto: kjartan Bjelland

Har gledet seg

Far til seks år gamle Zoher som kommer fra Syria, forteller at sønnen har gledet seg veldig til å begynne på skolen. Han ble veldig lei seg da hans et år eldre søster fikk begynne på skolen i fjor, mens han selv måtte vente noen måneder.

Familien til Zoher kom til Norge for ett år siden, og til Kristiansand tidlig i vinter.