KRISTIANSAND: — Det handler om å finne gull i hver enkelt elev, og å vise at alle har ressurser, sier Elisabeth Lindland, prosjektleder og kunstnerisk leder for «Fargespill».

Lørdag 30. april er det klart for den tredje runden med «Fargespill» i Kristiansand. Da inntar 100 barn og unge i alderen 6 til 28 år konsertsalen i Kilden. De fleste er elever fra Tordenskjolds gate skole, Mottaksskolen og Karuss skole.

Flerkulturelt

Fra venstre: David Wallace (10), Elisabeth Lindland, prosjektleder & kunstnerisk leder for "Fargespill", Rayan Zulfa (8), Zeinab Bajabaa (13) og Paris Darzar (7). Foto: Kristian Hole

«Fargespill» er et flerkulturelt kunstprosjekt hvor barn— og unge deler sine egne sanger og danser fra sitt hjemland, og i flere av innslagene blandes ulike kulturer på kryss og tvers. Zeinab Bajabaa (13), som opprinnelig er fra Jemen, synes det er et givende prosjekt å være med på.- Jeg har lært sanger fra både Spania, Burundi, Etiopia, Kurdistan og Norge. Det er utrolig gøy å være med på «Fargespill», og jeg klarer ikke å slutte å synge på sangene etter skoletid, forteller Bajabaa med et stort smil.

— Men blir det ikke skummelt å stå foran hundrevis av tilskuere i Kilden?

Rayan Zulfa (8), som kommer fra Somalia, synes det er stas å være med i årets oppsetning av "Fargespill" på Kilden. Foto: Kristian Hole

— Første gangen jeg var med i «Fargespill» var jeg litt nervøs, men det gikk fort over. Det er gøy å stå på scenen, sier hun.Og det er også amerikanske David Wallace (10) enig i. Han har også vært med en gang tidligere.

— Det var så gøy at jeg ville være med i år også. Vi har øvd jevnt og trutt siden august.

Rayan Zulfa (8), som kommer fra Somalia, er med for første gang. Hun klarer ikke å bestemme seg for hva som er det beste med å være med på «Fargespill.«

— Må jeg velge bare en ting? Det er jo så gøy med både dans og sang!

Klassemiljø

Flere av øvelsene har foregått på Tordenskjolds gate skole. I forgrunnen er det koreograf Karin Moe Hennie som har tatt styringen. Foto: Kristian Hole

Lindland mener prosjektet gir barna både trygghet og selvtillit i hverdagen. Men det har også andre fordeler.— Vi har tidligere fått beskjed fra både lærere og sosiallærer om at dette prosjektet har forbedret klassemiljøer, forteller hun.

— Hvordan er det å holde styr på alle disse barna?

— Det er litt energikrevende, men også veldig gøy. Og så blir jeg joglad i dem. Dette er et unikt prosjekt, som det er et privilegium å få være en del av. Det er flott å vise at det disse barna har med seg fra sine hjemland er en verdifull ressurs, også her i landet. Når det settes sammen med musikk fra andre deler av verden, og gjerne oppå hverandre, så blir uttrykket utrolig spennende og noe ingen har hørt før, sier Lindland.

Kilden Dialog

Slik så det ut under fjorårets oppsetning av "Fargespill" på Kilden i fjor. Foto: Thomas Hegna

«Fargespill» er en del av satsingen til Kilden Dialog, som samarbeider med flere institusjoner, organisasjoner og skoler i Agder. Konseptet stammer fra Bergen, og ble for først gang introdusert til Kristiansand i februar 2014. Siden har interessen økt.— Det har blitt veldig populært de siste årene, og anmeldelsene har vært gode. Det var vært nesten utsolgt to år på rad nå, forteller Lindland.

I tillegg til årets hovedforestilling på Kilden 30. april, er det også klart for en ekstra forestilling i samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken dagen før.