KRISTIANSAND: – Vi er glade for at vi nå endelig får gjort ombyggingen. Vi har hatt en grundig prosess for å planlegge dette og er avhengige av at vi nå skal lykkes, sier Elisabeth Engemyr, leder for NAV i Kristiansand.

Mandag morgen startet ombyggingen av publikumsmottaket i Gyldengården. Det ble voldsomme reaksjoner etter at bygget ble innviet for to år siden. Det ble nemlig straks klart at mottaket i første etasje ikke fungerte etter intensjonen, noe de ansatte hadde fryktet lenge før bygget åpnet.

Smale båser, kun adskilt med tynne skillevegger i skulderhøyde, gjorde at ledelsen i fjor måtte vedgå at taushetsplikten stadig ble brutt.

Har hvisket

For å unngå at sensitive samtaler blir overhørt, har de ansatte måttet hviske med klientene sine.

– Det har vært krevende. Vi har fått det til å fungere, men vi vil føle oss mye mer trygge nå, sier NAV-lederen.

Ombyggingsperioden vil ta tre uker, og skal ifølge Engemyr føre til bedre rettsikkerhet.

– Vi vil nå bygge mer avlukkede rom som saksbehandlerne og kundene kan sitte i for å bevare taushetsplikten. Vi vil skjerme brukerne slik at ikke andre får innsyn i det de sier, forklarer hun.

Tøffe uker

De neste ukene blir en utfordring for ansatte og klienter. Byggingen vil kunne medføre både støy og dårligere kapasitet i mottaksavdelingen hvor det er mellom 400 og 500 besøkende daglig.

– Jeg har vært rundt og sett i dag, og det er mye folk. Vi er forberedt på dette og har planlagt hvordan vi skal håndtere ombyggingen over tid. Vi fått andre møterom vi kan bruke og en del møter med brukere vil vi gjøre ute på bedrifter i stedet for at folk kommer hit. Vi tåler tre uker selv om det blir litt kaotisk, sier Engemyr.

Tillitsvalgt Paal Hermann Seivaag tror de tre ukene med ombygging vil bli tøffe.

– Det er mye som må endres midleritidig, med møtelokaler som blir stengt og så videre. Det blir alternative løsninger som må skje for at vi skal få det bedre, sier Seivaag til Fædrelandsvennen.

– Hvordan har arbeidsforholdene vært de siste to årene?

– Det har vært en klar påkjenning å jobbe der med det åpne landskapet som har vært. Og at det ville bli slik har vært sagt siden før vi åpnet.

Dyrere enn først antatt

Prislappen på bygget som sto klart for to år siden var på 350 millioner kroner. Det ble i fjor antydet at det ville koste mellom én og halvannen million kroner å bygge om mottaket. Det viste seg å bli over det dobbelte.

– Vi har nå en budsjettramme på 3,8 millioner kroner. Det koster å bygge om og vi har jobbet internt i kommunen og i NAV på fylkesnivå for å skaffe disse pengene, sier NAV-leder Engemyr.

NAV-sjefen er svært fornøyd med de ansatte i forbindelse med ombyggingen.

– De jobbet ekstra fredag ettermiddag og kveld for å rydde til før byggingen skulle starte. Dette er rent dugnadsarbeid de gjør for at vi skal få dette til. Fredag om to og en halv uke blir det også felles innsats med rydding når byggingen er ferdig.