ÅPNET I FJOR: 450 ansatte fra Nav og kommunens helse- og sosialtjenester holder til i Gyldengården, midt i hjertet av Kvadraturen. Foto: Lars Hoen

— Vi visste at dette ville fungere dårlig. Vi sitter og hvisker med brukeren så ingen skal høre oss, forteller Janne Nodeland, veileder i mottaket hos Nav Kristiansand.

Hun har 12 års erfaring, og vet at det sjelden er været de 400-500 daglig besøkende Nav-brukerne kommer for å snakke om. Snarere personlige og følsomme forhold, knyttet til behov for trygdeytelser.

- En juvel

— Hele bygget er en juvel, lød dommen fra lederhold da kontorkjempen til 350 millioner kroner i mars i fjor ble innviet av 450 ansatte fra Nav og kommunens helse- og sosialtjenester.

De ansatte kunne styre sin begeistring for edelstenen. Til sommeren må landets største Nav-kontor bygges om, det antydes et beløp på mellom én og halvannen million kroner.

ÅPNET I FJOR: 450 ansatte fra Nav og kommunens helse- og sosialtjenester holder til i Gyldengården, midt i hjertet av Kvadraturen. Foto: Lars Hoen

— Omfanget er ikke helt bestemt, men at det er behov for ombygging for å ivareta taushetsplikten er helt klart, bekrefter Elisabeth Engemyr, leder for Nav Kristiansand.Publikumsmottaket i første etasje fungerer overhodet ikke etter intensjonen, og slik har det vært fra dag én.

— Vi ble fryktelig skuffet da vi kom inn døra og så at vi skulle jobbe på denne måten, sier Janne Nodeland.

I de 14 smale båsene, kun adskilt med en tynn skillevegg i skulderhøyde, er det meningen at Nav-brukerne skal fremføre sine ærend.

- Ingen butikk

— Dette er jo ingen butikk eller et apotek der man leverer en resept og mottar en vare. Det handler om privatøkonomi og situasjonen til den enkelte, og det ønsker man ikke at andre skal høre om, påpeker Nodeland overfor Fædrelandsvennen.

Dermed har det blitt mye hvisking, og det er slitsomt i lengden. Man blir forstyrret av det som skjer i nabobåsen, og følsomme opplysninger kan havne i gale ører.

Det er ikke bare i førsteetasjen man har vært kritisk til innredningen.

— Folk har vært skeptiske til åpne landskap, spesielt de som ikke har hatt det før. Det går både på støy og personvern, uttaler verneombud Monika Bakkland fra Nav Kristiansand.

Dermed har mange søkt til møterom, slik at kapasiteten har vært sprengt midt på dagen. Man har måttet tråle etasjene eller planlegge møter god tid i forveien.

- Voldsomme reaksjoner

Problemstillingen var kjent lenge før innflyttingen i fjor. I februar 2010 skrev Fædrelandsvennen at de ansatte fryktet for personvernet etter innflytting i Gyldengården.

— Vi som hadde jobbet lenge i mottak var veldig klare på hvordan vi ville ha det for å kunne ivareta brukeren i forhold til taushetsplikten, forteller Janne Nodeland.

På forhånd hadde det vært langvarig strid om byggets eksteriør, men også intern uro om interiøret. Ledelsen fra Nav og kommunen hadde bestemt at 80 prosent av de ansatte skulle jobbe i åpne landskap.

— Dette vakte voldsomme reaksjoner både fra tillitsvalgte, verneombud og ansatte. Særlig innenfor Nav Arbeid var reaksjonene sterke, opplyste Elisabeth Engemyr, prosjektleder under planleggingen av kontorkjempen, overfor Fædrelandsvennen i 2010. ## - En feil som ble gjort

Elisabeth Engemyr, leder for Nav Kristiansand, sier delyttet til råd fra de såkalte ekspertene, først og fremst interiørarkitektene.

— Men det er vi som har ansvaret, devar bare våre konsulenter, sier Engemyr til Fædrelandsvennen.

— Dere ble tydelig advart av ansatte.Hvordan kunne dette skje?

— Ja, altså, de som jobbet med detvar obs på problemet, men klarte ikke løse det godt nok. Det var en feil somble gjort, svarer Nav-lederen.

— Blir det nye vegger fra gulv tiltak nå?

— Det er vi usikre på, vi må i hvertfall ha det bedre enn i dag.

Sprengt kapasitet

Hun bekrefter samtidig at de gjerne kunne hatt flere møteromog cellekontorer, midt på dagen er kapasiteten sprengt.

— Men vi har bygd innenfor rammen vihadde. Vi må bli flinkere til å planlegge møter, for eksempel tidligere pådagen.

— Må besøkende sendes hjem meduforrettet sak?

— Nei nei, vi finner alltid enløsning, svarer Engemyr.

Ifølge helse- og sosialdirektør Lars Dahlen må det også oppnoen nye skillevegger i kommunens lokaler, blant annet hos barnevernet ifjerde.

— Jeg synes ikke det er dramatisk at det må tilpasninger til iet bygg med 450 ansatte, det var egentlig som forventet, sier Dahlen, som antarat de største kostnadene må dekkes av Nav.