— Jeg synes det er stor avstand mellom uttalelsen i avisen, og realiteten i vår faktiske sak. Det er vanskelig å ta oppvekstkontoret alvorlig etter dette, sier elevens far til Fædrelandsvennen.

Etter å ha beskrevet situasjonen der sønnen deres krenkes ved en skole i Kristiansand, og der de følte at skoleledelsen ikke gjorde nok, tok foreldrene direkte kontakt med Oppvekstdirektørens kontor.

I svarbrevet fra 3. november sendes de imidlertid rett tilbake til skolens rektor:

Oppvekstdirektør Arild Rekve legger seg flat for kritikken, og lover å kalle inn foreldrene til samtale. Foto: Arkivfoto

«Oppvekstdirektøren ønsker å gjøre oppmerksom på at henvendelser fra foresatte som rettes til Oppvekstdirektøren, og som blant annet omhandler elevers psykososiale miljø, sendes til skolens rektor for videre behandling».Videre heter det at representanter fra Oppvekstdirektøren har vært i kontakt med skolens rektor, og blitt orientert om at skolen har fattet et enkeltvedtak etter opplæringsloven paragraf 9a.

«Oppvekstdirektøren har tillit til at skolens rektor sammen med kontaktlærer kan finne tiltak som vil gi (elevens navn) et bedre skolemiljø der han kjenner tilhørighet, trivsel, trygghet og læring. Dette til orientering».

— Liv og lære

— Vi har som foreldreerfart at liv og lære ikke stemmer med oppslaget i avisen der Rekve oppfordrer foreldre som trenger hjelp til å kontakte Oppvekstdirektøren, skriver elevens mor i en e-post til Fædrelandsvennen.

— Vi kom til kort med skolen og dens behandling av vår sak, og søkte derfor assistanse hos Oppvekstdirektøren. Resultatet ses under, skriver hun om svarbrevet, der saken i sin helhet sendes i retur til rektor.

Moren mener videre at det er bemerkelsesverdig at saken returneres til skolen, uten at Oppvekstdirektøren har tatt kontakt med dem for innspill eller kommentarer.

Da Fædrelandsvennen tar kontakt med Arild Rekve, sier han følgende:— Rutinen er at foreldre skal inn til samtale ved en slik henvendelse. Vi skal så alltid høre med skolen, og sende inn beredskapsteam for å kartlegge situasjonen. Det er rutinen.

— Men jeg må sette meg inn i den konkrete saken, sier han, før han ringer opp igjen:

— Her er ikke rutinene fulgt, og vi skal kalle inn foreldrene til et møte med en gang. Det er bare å beklage, og vi skal rette opp denne feilen, sier han.

Sendte brev

Foreldrene skrev først til Oppvekstdirektøren i oktober, etter at de følte at skoleledelsen på skolen i Kristiansand ikke tok mobbesituasjonen på alvor.

— Vi har fått et enkeltvedtak på saken, men mente det burde inneholde et punkt om forebyggende arbeid, og klaget det til Fylkesmannen, sier elevens far.

Senere kan faren fortelle til Fædrelandsvennen at skolen etter dette har tatt med i enkeltvedtaket at de vil bidra mer mot forebygging.

— Men jeg håper at Oppvekstdirektøren nå involverer seg i saken.

- Ring

Det var mandag forrige uke at Arild Rekve fortalte at 500 barn regelmessig mobbes i Kristiansand.

Hver eneste måned må to-tre mobbesaker opp på hans bord, fordi skolene i Kristiansand ikke klarer å løse dem selv.

— Ring, hvis ikke du får nok hjelp, var Rekves budskap til alle foreldre.