VEST-AGDER: — Det er et økonomisk puslespill å opprettholde kollektivtilbudet i regionen, sier Jan Otto Hansen, rådgiver ved samferdselsseksjonen i Vest-Agder fylkeskommune.

De velkjente 60 millioner kronene i belønningsmidler er ennå ikke overført fra Samferdselsdepartementet til Vest-Agder fylkeskommune. Jakten på nye penger er imidlertid allerede i gang.

— Dette er en "neverending story", sier Hansen.

Over 35 millioner

Fra slutten av 2013 fram til 2016, i en mellomperiode, mangler det mellom 32 og 35 millioner kroner årlig for å opprettholde dagens nivå på busstilbudet i regionen.

— Det er ikke noe nytt for oss at vi trenger mer penger for å opprettholde dagens kvalitet på kollektivtilbudet. Dette er heller ikke nytt for Samferdselsdepartementet, påpeker Hansen.

Kristiansandsregionen har til sammen fått 280 millioner kroner i belønningsmidler siden 2009. De 60 millioner kronene er siste rest av disse pengene. Utbetalingen av pengene har tatt tid, på grunn av uenighet rundt ønsket resultatoppnåelse i forhold til trafikkreduksjon som følge av de ulike tiltakene i belønningsperioden.

Ber om lov

— Vi diskuterer nå med Samferdselsdepartementet om å få lov til å bruke litt av de 60 millioner kronene for å opprettholde kollektivtilbudet inn i 2013. Vi skal nå gjennomgå prosjektene i belønningsavtalen, som i utgangspunktet skal brukes til kollektivfelt, kollektivterminaler og liknende, for å se om vi kan frigjøre mer midler. Vi er i et dilemma hvis vi ikke får bruke mer av pengene til busstilbudet, forteller Hansen.

Flere passasjerer koster

På papiret får ikke kristiansandsregionen tilført mer penger før den nye bypakka innføres i 2016. Pakka inneholder milliarder av kroner, og skal finansiere en rekke større veiprosjekter. Planen er at kollektivtilbudet også skal få tilført penger fra denne pakka.

— Når rushtidsavgiften innføres, har vi regnet ut av 17 prosent flere vil benytte kollektivtivtilbudet i byen. Det medfører mellom sju og 10 millioner kroner i økte driftskostnader. Til sammen trenger vi altså mellom 32 og 35 millioner kroner årlig i nye belønningsmidler, inkludert kostnaden med flere passasjerer, sier rådgiveren.

Sponsing

Busstilbudet i byen har gjennom flere år blitt holdt på et høyt nivå på grunn av belønningsmidlene. Fylkeskommunen har blant annet sponset hver enkelttur med fleksikortet med over 50 prosent av kostnaden. I tillegg har en høy frekvens med bussavganger en pris.

— Vi setter nå i gang arbeidet med å søke om belønningsmidler for mellomperioden. Departementet sier at de ikke kan love noe, de har strenge krav. Nå må vi overbevise departementet om at det er riktig at regionen hjelpes videre i denne perioden, sier Hansen.

- Er det gøy å jobbe med denne pengejakten?

— Det er spennende og faglig utfordrende. Det er viktig at vi er en region med et effektivt transportsystem, slik at vi kan konkurrere med andre byer når det gjelder å være en attraktiv region for dem som bor og arbeider her, sier Hansen.