Prosjektleder for Jernbaneforum Sør, Reidar BraathenFoto: Kjetil Reite

Torsdag presenterte Jernbaneverket tre forskjellige alternativer for hvordan Sørlandsbanen kan kobles sammen med en ny dobbeltsporet jernbane på Østlandet (Oslo — Grenland).

I de mest ambisiøse forslagene blir det brukt rundt 40 milliarder på sammenkobling, og reisetiden fra Kristiansand til Oslo blir redusert med en time.

— Vi må nå avveie om vi skal gå for enkeltspor eller dobbeltspor. En dyr utbygging kan bety at det tar lang tid før prosjektet blir realisert. Det må veies opp mot man heller skal bygge enkeltspor og få det realisert tidligere, sier Jarle Vaage, prosjektleder i Jernbaneverket.

De har klar en anbefaling overfor regjeringen innen 1. juli.

En sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil redusere reisetiden mellom Kristiansand og Oslo med en time. Foto: Tormod Flem Vegge

Sammenkobling

Planene som nå er lagt fram, kan bety den største omleggingen for Sørlandsbanen siden den stod ferdig:

  • En sammenkobling betyr at togturen fra Oslo til Kristiansand går via Tønsberg og videre til Porsgrunn eller Skien på nytt dobbeltspor. Utbygging av et slikt dobbeltspor er en forutsetning for en sammenkobling.

  • Deretter skal toget fortsette på en helt ny jernbanelinje til den treffer dagens Sørlandsbane. Det er forskjellige forslag til hvor dette skal skje, men et sannsynlig alternativ er Brokelandsheia.

  • Det er utredet både dobbeltspor og enkeltspor. Mens de dyreste løsningene kan koste rundt 40 milliarder, vil de billigste koste rundt 20 milliarder.

Gjennombrudd

I Agder har politikere kjempet for en sammenkobling i flere tiår. Jernbaneforum Sør ble etablert allerede i 1992, og det som nå skjer blir sett på som et viktig steg i riktig retning.

Målet er at Stortinget skal prioritere ny jernbane, slik at man innen 2028 har dobbeltsporet jernbane fra Brokelandsheia og helt inn til Oslo.

— Vi er klar over at dette er store investeringer, men vi må være klar over at dette er snakk om å utvikle regioner. En slik utbygging kan virkelig få fart på regionene, sier Jon Olav Strand (KrF), fylkesvaraordfører i Aust-Agder og leder i Jernbaneforum Sør.

Prosjektleder for Jernbaneforum Sør, Reidar BraathenFoto: Kjetil Reite

Markedsundersøkelse

Det er likevel mye som skal på plass for å få en slik togstrekning. En forutsetning er at man får dobbeltspor helt fram til Grenlandsområdet, og det ligger ikke inne i forslaget til Nasjonal transportplan.

Men hvis hele prosjektet med dobbeltspor Brokelandsheia — Oslo kommer på plass, vil togstrekningen ta en stor andel av passasjerene som velger andre transportformer.

— Det er gjort markedsanalyser som viser at toget vil ta mye fra både buss, bil og tog. De vil få en overraskende stor markedsandel. Du kan jo tenke deg selv hva du vil velge av å sitte på toget i 3 timer og 20 minutt i stedet for alle byttene som en flytur innebærer, sier Reidar Braathen, prosjektleder i Jernbaneforum Sør.