KRISTIANSAND: Planene ble vist fram for byutviklingsstyret 29. august og viser blant annet beregninger for hvor mange som vil få raskere sykkelvei til og fra sentrum.
– Tryggere og raskere
I planene heter det at 66.728 personer vil kunne sykle hjem fra Kristiansand sentrum på under en halvtime dersom sykkelekspressveien etableres. Det er 10.000 flere enn det ville vært uten. Med ny sykkelvei på plass vil det ta under en halvtime å sykle både fra Sørlandssenteret og Andøykrysset til sentrum.
Sykkelplan til milliarden
Tegningene er laget av Asplan Viak på oppdrag fra kommunen. Kristiansand kommune satser hardt for å gjøre det lurt å velge sykkel fremfor bil.
Se tegningene i bildekarusselen øverst i saken.
Neste mandag innføres nemlig også rushtidsavgiften i byen, som vil gjøre det dyrere for biler å passere bomringen i rushtiden.
Les:
Rushtidsavgiften kan bli enda dyrere
– Sykkelekspressveien er viktig for å få flere til å sykle og for at det skal bli tryggere å sykle, sier miljøvernleder i kommunen, Øystein Holvik.Veien er allerede ferdiglagt ved Oddernes kirke og en liten strekning på Oddernesveien. Ifølge Holvik blir strekningen fra Lumberkrysset til Vesterveien og Narviksbakken ferdige i løpet av ett år.
Planfrie kryss
Enkelte steder skal det bygges miljøskjermer mot bilveien. Veien innebærer også innkjøringene til nikkelverket og Hennig Olsen-fabrikken, der det per i dag er risikable krysningspunkt. Disse skal bli planfrie.
– Farligere krysningspunkter vil bli sanert, siktforhold og stigningsforhold blir bedre og sykkelveien blir litt kortere. Syklister og gående blir adskilt, og sykkelekspressveien blir så bred slik at en kan sykle både fort og sent uten at det skaper konflikter, sier Holvik.
Selve sykkelveien skal være minst 3,5 meter bred. Det er i tillegg midtstripe og fortau på to meter. Beregningene er gjort ut ifra en snittfart på 22 kilometer i timen.
Det er likevel en god stund til veien står ferdig med full standard. Totalt skal den strekke seg fra Andøykrysset i Vågsbygd til Sørlandsparken og stå ferdig i 2020.