KRISTIANSAND: Bussjåfør Thor Erik Sørbo er i alle fall ikke i tvil om at noe må gjøres.

— Det er ingen tvil om at noe må skje. Kollektivfeltet er i dag for smalt til at vi kan kjøre forbi køen, sier Sørbo.

Mellom 800 og 900 busser passerer hver hverdag over Lundsbroa i Kristiansand. Sørbo har kjørt buss i Kristiansand i fire år, og sier broa er en av de største trafikkproppene i byen. Han får støtte av kollega Geir Frode Aadnevik.

— Dette er en flaskehals i rushtida. Vi blir nødt til å følge køen ettersom det ikke er plass å kjøre forbi, og det fører til forsinkelser, sier Aadnevik.

Kan ikke bygges ut

Kristiansand kommune hadde i utgangspunktet tenkt til å løse køproblemet ved å bygge to nye gang- og sykkelbroer over Otra, ved hjelp av belønningsmidler fra staten. Nå viser det seg at midlene, som ble på 280 millioner kroner i stedet for 472 millioner som det ble søkt om, trolig ikke strekker til.

— Derfor ser vi på alternative og billigere løsninger, sier Øystein Holvik, leder for sekretariatet i Areal - og transportutvalget (ATP).

— Hva med én ny bro?

— Det er fortsatt muligheter for å bygge en ny sykkel - og gangbro, men det løser ikke køproblemene. Vi hadde håpet på å utvide Lundsbroa med ett ekstra kjørefelt, men det lar seg dessverre ikke gjøre, sier Holvik.

Bilister må vente

Svein Kristofersen i Statens vegvesen forklarer at broa, som er bygget i 1938, rett og slett ikke er sterk nok.

— Vi har ingenting mer å gå på når det gjelder kapasitet på broa. Det vi så for oss var å breddeutvide på én side med ekstra kjørefelt, samt å bygge en bredere gangvei på den andre siden. Men broa er ikke sterk nok til å tåle det, påpeker Kristofersen.

- Har dere vurdert å stenge ordinær trafikk på broa i rushtiden?

— Det er såpass mye trafikk over broa at det ikke ville vært noen god løsning. Men vi har snakket litt om tilfartsregulering, sier Kristofersen.

Vil utvide kollektivfelt

Ifølge Øystein Holvik dreier dette seg om å la vanlige bilister vente, mens bussene har førsteprioritet.

— Vi har vurdert å flytte lyskrysset i Elvegata/Dronningesgate over på andre side av broa. Planen er at dette skal kunne kommunisere med sanntidssystemet i bussene, slik at de får raskere grønt lys, sier Holvik.

- Så bussene først, mens bilistene må vente?

— Noe sånt, ja. Det er ikke realistisk å stenge helt for ordinær trafikk i rushtida, men å holde igjen biltrafikken noe er én løsning. I tillegg ser vi på muligheten for å bygge ut kollektivfeltet over broa, slik at bussene kommer forbi køen, svarer han.

Holvik opplyser at tiltakene skal vurderes i neste møte i ATP-utvalget 14. september.

— Vi må se på pengene vi har fått, og måle dem opp mot hva behovene våre er på driftssiden og investeringssiden. Vi har flere andre investeringsprosjekter som kan være aktuelle, vår jobb er å sy sammen en totalpakke, sier Holvik.