KRISTIANSAND: På vei til jobb på Snøhvit-prosjektet reagerte Bringslimark sterkt på at de måtte fly med Atlantic Airways fra Stavanger lufthavn Sola, ifølge Haugesunds Avis. Flyet som var satt opp var samme flytypen som ulykkesflyet, og var det flyet som landet på Stord like før ulykken.

— Det var en ekkel følelse, sier Bringslimark til fvn.no.

Hoppet av

39-åringen valgte å bli med flyet i første omgang, men sammen med tre kolleger nektet han å reise videre med Atlantic da flyet mellomlandet på Karmøy. I stedet kom de seg til Alta med et fly fra SAS Braathens.

— En av oss var så redd for å fly at han bare reiste hjem igjen. Det hadde vi andre også gjort hvis vi ikke hadde fått et SAS-fly, sier Grimstad-mannen.

Stemningen om bord på flyet bar preg av den tragiske ulykken på Stord.Til sammen var det 30 arbeidere med i flyet.

— Det var tankevekkende og litt ekkelt å sitte i flyet. Jeg tenkte på ulykken som hadde skjedd, og etter at jeg gikk av tenkte jeg på at jeg håpet det gikk bra med de som fortsatte var med flyet, sier Bringslimark til TV2 Nettavisen.

Fire personer omkom og tolv ble skadet da flyet fra Atlantic skled av rullebanen og begynte å brenne tirsdag. Foreløpige undersøkelser i London av flyets taleregistrator og ferdskriver viser at de begge inneholder verdifulle tekniske data og samtaleopptak fra cockpit under landingen, melder NRK.

Vil ha SAS igjen

Bringslimark, som er leid ut til Aker Kværner fra STS Stillasservice sin avdeling i Arendal, har flydd med Atlantic nordover siden februar. Han hevder at det også tidligere har vært flere småfeil med flyene til Atlantic Airways, og at han selv har opplevd at strømmen har gått i flyet mens det har stått på bakken.

Om han kommer til å fly med det færøyiske flyselskapet igjen, anser han som usikkert.

— Det blir sannsynligvis et SAS-fly nedover igjen. Jeg vil ha det i stedet for Atlantic, i alle fall til de har funnet årsaken til ulykken, sier Bringslimark til fvn.no.