LEIRVIK/OSLO: – Det ligger et godt stykke fram i tid. Selv et tidsperspektiv på flere uker kan være litt optimistisk. Men dersom vi underveis avdekker ting som kan være til skade for flysikkerheten ved andre flyplasser, plikter vi å bringe videre slik informasjon til Luftfartstilsynet, sier undersøkelsesleder Birger Andreas Bull i Statens havarikommisjon for transport til NTB.

Til analyse

Ferdskriveren fra Atlantic Airways-flyet som kjørte utfor rullebanen på Stord tirsdag, er til analyse i London. Resultatet vil tidligst foreligge fredag.

Bull sier til NTB at bremsespor på rullebanen er ett av mange forhold kommisjonen vurderer i sin jakt på å finne årsaken til flyhavariet.

– Vi må sammenholde de tekniske undersøkelsene av bremsesporene med visuelle inntrykk og utsagn fra besetningen, samt innholdet i ferdskriveren. Vi er fortsatt på innsamlingsstadiet og holder alle teorier åpne. Vi har ikke begynt å konkludere ennå, sier Bull.

Havarikommisjonen tok onsdag kveld pause i etterforskningen til torsdag morgen. Da vil de gå igjennom flyselskapets håndbøker med blant annet beskrivelse av hvordan denne flytypen opereres og hvordan flyet er konstruert.

De engelske ekspertene fra den britiske havarikommisjonen, som er kommet til Stord, har ifølge Bull vært til stor hjelp i etterforskningsarbeidet.

– Vi samarbeider glimrende. De britiske ekspertene har fløyet samme flytype og de har mange tilsvarende fly der. De kan svare på mange spørsmål vi har, sier Bull.

Forsøkte

Kapteinen forsøkte å klatre inn i ulykkesflyet igjen for å hjelpe ut de andre, opplyser direktøren for Atlantic Airways, Magni Arge til NTB.

Onsdag besøkte han flykapteinen på sykehuset på Stord.

– Han skal ha forsøkt å ta seg inn gjennom døra fra cockpiten og inn til kabinen, men klarte det ikke, sier Arge.

Fire mennesker omkom, mens tolv kom seg ut i tide i flyulykken på Stord tirsdag morgen.

Pårørende etter flyulykken er ventet til Stord lufthamn i løpet av torsdag for å se ulykkesstedet, opplyser flyplassjef Jan Morten Myklebust.

Mindre skader

Arge sier at kapteinen bare har mindre fysiske skader, men at han er svært preget av ulykken. Kapteinen var onsdag i samtaler både med Statens havarikommisjon for samferdsel og med politiet.

Arge ville ikke si noe om hva kapteinen har fortalt ham om selve ulykkesforløpet.

Direktøren avviser også kritikken som har kommet mot manglende sikkerhet knyttet til Atlantic Airways’ fly.

– Generelt kan jeg si at vi holder oss innenfor de rammer som er påkrevd. Det er det ingen tvil om, sier Arge.

Kapteinen har hatt flysertifikat siden 1995, og har jobbet for Atlantic Airways i to år.

– Han har landet på Stord en rekke ganger, sier Arge.

Åpen igjen

Flyplassen på Stord åpnet igjen onsdag ettermiddag. Flyplassen har vært stengt siden ulykken tirsdag morgen.

Over 200 personer har mistet livet som følge av ulykker med de britiske BAe 146-flyene de siste 15 årene. Fem av ulykkene skyldtes at flyene kjørte utfor rullebanen ved landing, melder Bergens Tidende.

Etter ulykken på Stord tirsdag der fire personer mistet livet, har ansatte i Aker Kværner Stavanger igjen diskutert sikkerheten med disse flyene.