Mandag morgen er dieselprisen under 11 kroner literen i byen. Oljeanalytiker fra Nordea Markets, Thina Saltvedt er klar på at de lave dieselprisene har kommet for å bli en stund.

— Man ser de lave dieselprisene nå fordi prisen på råolje har falt veldig kraftig i løpet av året. Det svømmer over av olje i markedet, sier Saltvedt.

Lave priser fremover

På Shell-stasjonen øverst i Vestre Strandgate er det likevel ingen kø for å fylle tanken med billig drivstoff. Men det er ingen hast for bilistene, som kan vente seg lave priser i tiden fremover.

— Når prisen på råolje faller, faller også prisene på oljeprodukter som diesel og bensin. Bakgrunnen for overutvinningen er at OPEC prøver å skvise dyrere oljeprodusenter ut av markedet, fortsetter hun.

Organisasjonen for oljeeksporterende land, OPEC, er en handelsorganisasjon med tolv oljeeksporterende medlemsland. Hovedtyngden av de 12 landene er plassert i Midtøsten. Der er det er betraktelig billigere å utvinne ett fat olje målt i mot de nye feltene hvor de utvinner skiferolje i USA. Prisen for å utvinne ett fat olje i Saudi-Arabia har en kostnad nærmere ti en 20 dollar. På de nye skiferfeltene i USA koster det rundt 55 dollar å produsere ett fat, ifølge Saltvedt. Mandag morgen ligger oljeprisen på like i overkant av 44 dollar per fat.

— Det er Saudi-Ariba som på mange måter styrer hvor mye olje OPEC-kartellet skal produsere. De produserer mye, og man ser samtidig at USA ikke har bremset opp på produksjonen. Det gjør at denne prisnedgangen er langvarig, og omveltningen har tatt lengre tid enn man først hadde trodd, sier Saltvedt.

Nervøse for Kina

Hun peker videre på at flere aktører i markedet er nervøse på Kinas vegne. Der har store deler av veksten vært tuftet på kreditt, og markedet reagerer negativt på det som flere har pekt på som en potensiell boble.

— Selv om USA fortsatt er den største konsumenten av olje, har mesteparten av veksten de siste årene kommet fra Kina. Man frykter en kredittboble der, og man ser at uroen sprer seg til andre bransjer, sier oljeanalytikeren.

Et tredje aspekt er kronekursen. Mange utenlandske aktører er bekymret for hvordan det går med Norge, og det gjør at de selger unna pengene låst i norsk valuta. Saltvedt opplyser at man kjøper inn mer bensin enn diesel fra utlandet. Det gjør at dieselprisene vil være lavere enn bensinprisene også fremover.