Hva mener du? Skriv din mening nederst i saken!

AGDER: — De har ingen politisk tyngde, og det jobbes ikke samlet nok, sier Karl W. Strandvik, regionsjef for Norges Lastebileier-Forbund i Agder og Rogaland.

NHO`s regiondirektør Siri Mathiesen.

— Politikerne er for lite ambisiøse, og krever for lite innen samferdsel, hevder NHO's regiondirektør Siri Mathiesen.- Vi har ikke tøffe og tunge nok politikere. Ingen med ambisjoner om å nå til topps, for så å tørre å ta makt. De er lettvektere der beslutningene tas, sier Christian Altman, PR-rådgiver i Dale+Bang.

Sørlandets handikap

Politikerne får stort sett det glatte lag, etter at Sørlandet får liten glede av regjeringens milliarddryss over stamveiene. Nasjonal Transportplan som ble lagt frem fredag, blåser bare lommerusk over Sørlandet.

Regionsjef Karl W. Strandvik i Norges Lastebileier-Forbund er frustrert over manglende politisk tyngde og samarbeid. Summen blir liten eller ingen gjennomslagskraft i maktens korridorer.

— I forkant av Stortingsvalget 2005 var politikere og en rekke næringer og organisasjoner samlet i Lillesand med ett mål for øye; å få en representant inn i Samferdselskomiteen. Selv det maktet de ikke å få til, og nå bør det kreves endringer, sier Strandvik.

Christian Altman, PR-rådgiver i Dale+Bang.

PR-rådgiver Christian Altman har derimot liten tro på snarlige endringer. Han tror sørlendingene i uoverskuelig fremtid må se langt etter nye veimillioner.— Politikerne våre er sikkert kjendiser på Sørlandet, men i det tunge nasjonale politiske system blir de lettvektere. Spesielt lider vi av at det ikke er noen sørlendinger i partiene som sitter med makt. Vi står uten viktige posisjoner, og vi har heller ingen statssekretærer som kan øve innflytelse for flere veimillioner, poengterer Altman. Han hevder at ingen andre landsdeler er så dårlig representert som Sørlandet. Hans råd er å få frem de politikerne som kan gi innflytelse og gjennomslag.

— Skal Sørlandet kjempe for å nå fram med sine ønsker, må vi ha politikere som kan hjelpe i egne korridorer. Det har vi ikke i dag. Når vi må banke på hos topp-politikere fra andre landsdeler har vi et stort handikap, fremholder Altman.

Ikke ambisiøse nok

Siri Mathiesen regiondirektør NHO Agder er heller ikke overvettes imponert over situasjonen. Hun mener landsdelen har fått det den har bedt om, verken mer eller mindre.

— Det som virkelig er beklagelig er at vi ikke er ambisiøse nok. Vi ber om for lite, og burde satse mye mer på eksempelvis en firefelts vei fra Mandal til Kristiansand. Sett store mål, men vi mangler politikere som tør, sier Mathisen. Hun hevder politikerne er for lite visjonære og for forsiktige.

— Vi holdt på å bli latterliggjort for hele nasjonen i forbindelse med strekningen Vigeland-Osestad i Lindesnes. Her opplevde vi at kommunen kunne ha veltet et stort lass. Det gir et dårlig inntrykk, og viser at vi står lite samlet som landsdel, mener Mathiesen. Hun savner politikere som tør tenke overordnet, i stedet for 32 ordførere som styrer og sloss for sin egen lille plett i landsdelen.

Skriv din mening om saken her!