Da kjørte en gummibåt med åtte personer om bord over den lille øya Småskjær ved Drøbak. To personer omkom momentant i ulykken, mens en 17 år gammel jente senere døde av skadene hun pådro seg.

Informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet har over en lengre periode advart mot de nye raske båtene som en ikke trenger noen form for utdannelse for å føre. Han mener en sertifikatordning med obligatorisk båtføreropplæring må på plass for å få slutt på de mange småbåtulykkene

– Hvem som helst kan gå inn i en butikk og kjøpe en 60-knoper og kjøre av gårde i båten uten noen som helst bakgrunn fra båt så lenge personen har fylt 16 år. Skal den samme 16-åringen kjøre mopeden hjem fra kaia, må han ha et mopedsertifikat, sier Johnsen.

Trenger opplæring

Til sammenligning må redningsselskapets skippere og redningsmenn ha tilleggsutdannelse når båtene de kjører går over 20 knop, noe som er langt under hastigheten til de raskeste fritidsbåtene.

– Og går redningsskøyta over 30 knop er vi over på hurtigbåtsertifikat som er en beinhard opplæring, sier han.

Han karakteriserer økningen av de nye raske båtene som en snikutvikling som har kommet uten at man egentlig har lagt merke til den. De norske forholdene med smale fjorder og skjær gjør bruken av de hurtiggående båtene ekstra farlig.

Lek med liv

– Nå på ettersommeren er det svart som kull om natta. Hvis man kjører mellom 40 og 60 knop er det rett og slett livsfarlig, sier han.

Det er i hovedsak de fastboende og hyttebåtfolket som er involvert i de mange ulykkene.

– Det er kjentfolk det ofte er snakk om her. Folk er så uvitende om farene fordi det stort sett går så bra. Men dette er lek med liv, og vi ønsker å få til en ordning med båtsertifikat for å kunne fortelle de som ikke vet det grann at dette er en lek med liv. Dette har vi sagt i tre år, sier Johnsen.