KRISTIANSAND: Det kom fram da fylkesrådmann Tine Sundtoft i dag la fram budsjettforslaget for 2013. — Det vi gjør er å videreføre pengebruken på kollektivtrafikk på samme nivå som i 2012-budsjettet. Vi har kun korrigert for generell prisvekst. Denne prioriteringen er gjort fordi vi må ta på alvor beslutningen fra fylkestinget om å prioriterer videregående skole, sier Tine Sundtoft til Fædrelandsvennen.

Flere tar bussen

Konsekvensene av dette kan bli at det ordinære rutetilbudet må strammes og eventuelt en økning av takstene.

— Jeg tror uansett jeg det er fornuftig å øke takstene på bussen med den generelle prisveksten i samfunnet. Det ligger ikke an til at vi må gjøre noen ekstraordinær takstøkning i denne omgang, sier Sundtoft.Samtidig som fylkesrådmannen foreslår å holde investeringene til kollektivtrafikken på samme nivå som i år, viser undersøkelser at flere velger å ta bussen i regionen.

Må prioritere rutene

Ifølge Sundtoft vil den økte passasjermengden kunne føre til at Agder kollektivtrafikk må omprioritere ruteproduksjonen. Det betyr at ruter kan bli kuttet ut til fordel for andre strekninger.

Fylkesrådmannen sier hver bussbillett i snitt er sponset med 10 kroner. Det betyr at en økning i antall passasjerer fører til store ekstrakostnader for fylkeskommunen.

— Hvis veksten i antall passasjerer vedvarer, så betyr det at det må settes inn flere busser der det er underkapasitet. Det betyr at vi blir nødt til å omprioritere noen ruter til fordel for andre, sier Sundtoft.

Søkt om ekstra belønningsmidler

I år opphører dagens belønningsavtale med Samferdselsdepartementet. Av kollektivtilbudet i Kristiansand er 25 millioner kroner finansiert av belønningsmidler. Årets belønningsmidler kom svært sent og er ennå ikke brukt opp.

Men fra neste år er det i utgangspunktet stopp. Fylkeskommunen har derfor søkt departemenetet om en ny belønningsavtale fram til 2015 når bypakkene er på plass.

— Når vi har gjennomført de tiltak regionalt som vi er pålagt av departementet, så forventer vi at vi får en mellomfinansiering fram til bypakkene slår inn i 2015, sier Sundtoft.

Foreløpig er det noe uklart hva bypakkene vil inneholde. Men tanken er at byer som tilrettelegger for økt kollektivtrafikk, miljøvennlig transport og mindre biltrafikk, får mest penger.

Søknaden til departementet vil først være klar i første halvår av 2013.