HAMAR: I helgen møttes de på Høyres kommunalkonferanse på Hamar derpartilederens innledningsforedrag i sin helhet var viet Høyresengasjement for satsing på kunnskap i skolen.

— Skolestruktur er etspørsmål som lokale politikere bør avgjøre, men jeg er enig i at enskolestrukturen ikke bør gå ut over kvaliteten. Jeg er ikke i tvilom at lærere har mer å si for elevenes framtid enn skolebyggene,sier Høyres partileder, Erna Solberg til Fædrelandsvennen.

Mette F.Roth påpeker at skolestrukturen i Kristiansand koster kommunen 40millioner kroner for mye i året. Det på grunn av for mange småskoler med lavt elevtall. Ved å legge ned skoler kan en få øktemidler til innholdet i skolen, mener hun.

- Kristiansandsskolen kanbli bedre

En kvalitetsmelding om skolene i Kristiansand skalbehandles av bystyret i oktober.

— En slik melding er viktig for åklargjøre hva som skal til for å løfte skolen, sier Erna Solberg.

Høyre-lederen mener at Kristiansandsskolen har mye å gå på bådekunnskapsmessig og innholdsmessig.

— Det viktigste er å ha aktivelokalpolitikere som engasjerer seg i skolen, sier Solberg.

- Eninspirasjon

Oppvekststyreleder Roth er glad for partilederens storeengasjement for å løfte kunnskapen i skolen.

  • Det er en inspirasjon foross som driver med skolepolitikk på lokalnivå, sier Mette FimreiteRoth som synes det er interessant at Erna Solberg legger stor vektpå betydningen av åpenhet om skolenes resultater.

— Dette er entankevekker. Dette vil nok bli et tema som skal drøftes ioppvekststyret i månedene som kommer og blir trolig også tema ihøstens skolepolitiske generaldebatt i bystyret, sier Mette Roth.

Vil ha Skoleportal

Hun får ikke uventet støtte av partifelle Norunn TveitenBenestad, aktuell stortingskandidat for partiet fra Vest-Agder. Hunser for seg at et forsøk med en åpen Skoleportal der foreldre,elever, skoleeiere og politikere kan følge den faglige utviklingenpå de lokale skolene, kan være et nyttig verktøy.

— Dette kan gilokalsamfunnet kunnskap om hva skolene våre er gode på og hva dekan bli bedre på, sier Tveiten Benestad.

Mens oppvekststyrelederenunderstreker viktigheten av å realisere de tiltakene Erna Solbergpresenterte i sin tale.

— Vi må jobbe med innholdet i skolen. Læreremå etterutdannes, og lærerne må få lov til å være lærere.Leksehjelp og en skoleportal for utveksling av erfaringer er ogsågode tiltak, sier Roth til Fædrelandsvennen.