— Vi har tatt utgangspunkt i en pris på to eller eventuelt en krone per kilometer, sier Karl Sandsmark, senioringeniør og bompengekoordinator i Statens vegvesen, region sør.

I mars i år leverte Statens vegvesen en rapport om mulighetene for bompengefinansiering av en ny firefeltsvei mellom Søgne og Ålgård, en strekning på rundt 16 mil.

27-52 mrd. kroner

I rapporten, som ble bestilt av fylkestinget og sluttført av veivesenet i mars i år, vurderes det hvor stort potensial det er for at bompenger kan finansiere den nye veien.

— Vi har kommet fram til at det er et begrenset bompengepotensial på store deler av strekningen. Det betyr at det må betydelige statlige midler til for å finansiere veien, sier Sandsmark.

— Hvorfor er potensialet begrenset?

— Trafikkgrunnlaget er ikke stort nok til å finansiere kostnadene med å bygge veien.

I rapporten er det estimert at nye E 39 vil koste mellom 27 og 52 milliarder kroner. Årsaken til det store prisspennet er at mange av kostnadene fortsatt er veldig usikre.

Det er beregnet at de samlede bompengeinntektene mellom Søgne og Ålgård kan bli rundt fire milliarder kroner i løpet av en 15-års periode, hvis taksten er ei krone per kilometer. Inntektene øker til sju-åtte milliarder kroner hvis taksten er to kroner.

En stasjon i hvert kryss

I rapporten legges det til grunn at det etableres en bompengestasjon mellom hvert kryss på E 39 mellom Søgne og Ålgård. Taksten på hvert av innkrevingspunktene bestemmes av lengden på strekningene mellom kryssene.

— Hvis vi forutsetter at det blir slike bomstasjoner på hele strekningen, og samtlige bomstasjoner er oppe og går samtidig, blir totalkostnaden 160 eller 320 kroner i bompenger for personbiler fra Søgne til Ålgård. Summen avhenger om taksten er én eller to kroner per kilometer, forklarer Sandsmark.

Dobling for lastebiler

— Hva blir kostnaden for tunge kjøretøy?

— De får en høyere takst, en dobling eller eventuelt en tredobling sammenliknet med takstene til personbiler.

— Hvor mye takst er det forsvarlig å ta inn på strekningen?

— Det blir en politisk avgjørelse. Politikere både på lokalnivå og riksnivå vil bli involvert i avgjørelsen, sier Sandsmark, som understreker at Statens vegvesen i dette tilfellet kun har gjennomført en mindre bompengestudie.

— Konklusjonen vår er at vi anbefaler en videre utredning med sikte på delvis bompengefinansiering av nye E 39, påpeker han.

10-20 prosent av kostnadene

Rapporten slår fast at bompenger kan finansiere mellom 10 og 20 prosent av de totale byggekostnadene for E 39. Det endelige prosenttallet avhenger blant annet av hvor store de totale kostnadene blir og hvordan trafikken utvikler seg.

Trafikken avhenger blant annet av bilistenes betalingsvillighet gjennom bomstasjonene.

«Når man kjører langt vil betaling i en enkelt bomstasjon utgjøre en forholdsvis liten andel av de totale reisekostnadene. Pendler man mellom Søgne og Kristiansand, vil en bomstasjon ha stor betydning», sier rapporten.

Vil avskaffe bompenger

Lastebileierforbundet mener bompenger bør avskaffes i Norge.

— Bompengeordningen bør fjernes. Vi betaler veiavgift, dieselavgift og avgift når vi kjøper bilen. Avgift for bruk og kjøp av bil er store nok, mener Reidar Retterholt, regionsjef i Norges Lastebileierforbund (NLF) i Agder og Rogaland.

— Før var det staten som bygde veier og betalte for dem. Nå er det forbrukerne som i stor grad betaler for veiene gjennom bompenger, fortsetter han.

- Hvor mye er det akseptabelt å betale i bompenger på nye E 39?

— NLF har tidligere sagt at ikke mer enn halvparten av kostnadene til veiprosjekter skal finansieres med bompenger. Men vi mener altså også at staten generelt bør ta større ansvar for å finansiere veiene.

- Hvilke konsekvenser får økte bompengeutgifter for næringen deres?

— Det som ligger på lastebilen blir dyrere for forbrukeren. I mange tilfeller er det lastebileieren som blir sittende igjen med en større regning, fordi det nødvendigvis ikke alltid er mulig å velte regningen over på forbrukerne, sier Retterholt.