KRISTIANSAND: — Dette har vi ventet på lenge, forsikrer lufthavnsjef Thomas Langeland.

Torsdag ettermiddag fikk han beskjed om at styret i Avinor har øremerket midler til nær 150 meter lange sikkerhetssoner i hver ende av rullebanen på Kristiansand lufthavn Kjevik. I tillegg kommer senterlinjelys som skal gjøre det lettere å lande.

På forsommeren kom løftet om 70 millioner kroner til nytt tårn, som med sine 38 meter blir omtrent dobbelt så høyt som dagens.

— Første møte om prosjektering skjer i neste uke. Planen er at det nye tårnet er i drift på nyåret i 2012 og at arbeidet på rullebanen sluttføres noen måneder senere, sier Langeland.

— Men større terminalbygg må vi fortsatt vente på?

— Ja, i alle fall til neste investeringsperiode fra 2014 til 2019. Trafikktallene for i sommer er imidlertid ikke Thomas Langeland tilfreds med. Ved utgangen av august viste passasjersvikten seg å utgjøre om lag ti prosent på innlandstrafikk og nær det dobbelte på fly til og fra utlandet.

Trøsten er en viss bedring de to siste ukene.