KRISTIANSAND: — Det har blitt mye spill og spetakkel rundt denne strekning, og vi er forberedt på at det brukes politisk. Men man må ikke framstille dette slik at regjeringen har tenkt å utelate denne strekningen, sier Geir Pollestad (Sp), statssekretær i samferdselsdepartementet.

Det har blitt bråk etter at regjeringen ikke har satt av penger til 6,5 km på strekningen mellom Kristiansand - Søgne. Strekningen vil koste 1,4 milliarder kroner.

På begge sider er det derimot satt av penger til firefelts vei.

Utelatt

Flere rødgrønne politikere mener det er en misforståelse at strekningen ikke er med i Nasjonal transportplan.

— Jeg er helt sikker på at dette ordner seg til behandlingen i Stortinget, sier Mette Gundersen (Ap).

Men mandag var dette situasjonen for strekningen:

• Strekningen er ikke med i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan.

• Nasjonal transportplan er nå sendt til Stortinget, og det blir derfor opptil dem om de vil ta den med i planen.

• Strekningen kan komme med i den såkalte kristiansandspakken som nå blir utarbeidet. Det er regjeringens svar på hvordan strekningen kan bli realisert.

Pakkeløsning

Kristiansandspakken består av en rekke samferdselsprosjekter, blant annet strekningen det nå er strid om.

Men det ligger også inne noen avbøtende tiltak på dagens vei.

— Det har vi forholdt oss til, og det kunne staten ha fulgt opp med penger, gjennom trafikk, gang, sykkel. Sånn sett ligger den inne, sier Geir Pollestad.

Men lokalt har det vært liten stemning for å bruke penger på den eksisterende veien.

— Vi har oppfattet at man vil droppe løsningen med å utbedre veien og bruke midlene til å fremskynde tunnel. Men hvis man ønsker å gjøre det, må det bestemmes lokalt. Det er formelt ikke skjedd ennå, sier Geir Pollestad.

Skal bygges

Regjeringen venter dermed på at de som skal utforme bypakken gir et svar der de prioriterer strekningen Breimyrkrysset - Søgne. En lokal samordningsgruppe med Arvid Grundekjøn i spissen, jobber med kristiansandspakken.

— Ønsker man å ta pengene fra kortsiktige til langsiktige formål, får vi vurdere det. Og det er det gode grunner til å gjøre det på den måten. At veien skal ligge urørt som i dag, er ikke en aktuell problemstilling, sier Pollestad.

Ifølge Pollestad er det ikke aktuelt å gjøre forandringer i Nasjonal Transportplan. Likevel mener han en slik vei kan finansieres gjennom denne, siden staten også vil bidra i en bypakke.

— Denne strekningen ligger ikke inne som et stort prosjekt, men den ligger under andre prosjektområder, sier Pollestad.

Undrer seg

Ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn (H) er forbauset over svaret fra statssekretæren.

— Det er veldig rart at den ikke er inne i Nasjonal transportplan som skal ha med de viktigste strekningene, men at de legger inn et sort hull i Songdalen, sier Grundekjøn.

- Pollestad sier at de venter på bypakken?

— Hvis signalet er at dette er penger som de foretrekker å legge inn som et tilleggsbeløp i bypakken, er det fint. Men det er ikke et signal vi har fått til nå. Hvis det er situasjonen, bør de si klart ifra i et brev til oss, sier Grundekjøn.

Planlegger sammen— hengende vei

Vegvesenet vil ikke spekulere i hvorfor det ikke er satt av penger til den siste strekningen fram til Søgne.

De forholder seg til Nasjonal transportplan.

— Vi har et dokument der dette ikke er nevnt spesifikt, det forholder vi oss til, sier Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

De er klare for å gå i gang med å regulere Breimyrkrysset - Søgne hvis pengene kommer. Strekningen har lagt inne i kommuneplanen siden 2007. Vegvesenet har også fått klare signaler fra regjeringen om at hele strekningen fra Kristiansand - Handeland på Kvinesheia skal planlegges sammenhengende.

— Vi har diskutert det med statssekretær Pollestad. Regjeringen har sagt i konseptvalgsutredningen for E 39 Søgne - Ålgård at man skal planlegge sammenhengende fra Kristiansand til Handeland. Den samme formuleringen står også i Nasjonal transportplan.