OSLO: Til tross for at den 6,5 kilometer lange motorveistrekningen gjennom Songdalen ikke er nevnt i Nasjonal Transportplan, så garanterer Arnstad og hennes politiske rådgiver at folk på vestsiden av Kristiansand slipper å sitte i kø hver morgen og ettermiddag.
Overrasket
— Er ikke den inne i planen? Det må være en misforståelse, utbryter Arnstad når Fædrelandsvennen spør hvorfor strekningen er utelatt.
Hun kikker litt rådvill på sin politiske rådgiver og spør:
6,5 kilometer firefeltsvei mangler helt
— Ligger den ikke inne i Kristiansands-pakka?Rådgiver Sigrid Handegard mener også at det skal være en motorveibit fra Breimyrkrysset og vestover. Hun griper mobiltelefonen, og snakker i fire–fem minutter før hun kommer tilbake.
— Jo, den ligger i Kristiansandspakka. Jeg har sjekket med Vegdirektoratet, sier Handegard.
— Når vil den da bli realisert?
— Den ligger inne i den første fireårsperioden.
— Så det blir byggestart innen fire år?
— Ja, det gjør det, svarer Handegard.
I meldingene departementet har sendt ut, står ikke noe om dette. Det står imidlertid at Gartnerløkka-Breimyr (ved Hellemyr) er inne i siste seksårsperiode, altså lenger ut i NTP-perioden.
Oppgitt
Handegard sier at prosjektet i Songdalen ikke er nevnt eksplisitt fordi det ikke er rom for å nevne alle detaljer inne i hver enkelt pakke. Handegard blir litt oppgitt når hun hører at det på Sørlandet allerede er misnøye med at man ikke har funnet strekningen i transportplanen.
— Nei, nå må sørlendingene evne å glede seg i hvert fall en dag. Tenk på at Tvedestrand – Arendal er inne og at det skal bygges ny motvorvei vestover, sier Handegard.
Marit Arnstad mener Sørlandet har god grunn til å være fornøyd med Nasjonal Transportplan. Hun trekker spesielt frem E18 Tvedestrand – Arendal som et viktig prosjekt for landsdelen.
Men hun må skuffe togpassasjerene med at det ikke blir noen sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
— Vi satser mye på jernbanen, men dette prosjektet har vi ikke tatt stilling til nå, sier hun.