Fædrelandsvennen møtte Reinhold Meister i Tyskland tidligere i februar. Se minidokumentaren over.

KRISTIANSAND: — For meg er dette et spørsmål om rettferdighet. Vi har fulgt samme linje siden vi startet arbeidene med E 18 og mener vi har rett, sier Thomas Meister til Fædrelandsvennen.

Tirsdag kom han til Kristiansand for å delta i nok en rettssak om hvem som skal betale for de store underskuddene på E 18 mellom Grimstad - Kristiansand.

Han jobbet i farens firma, Reinhold Meister, da dette var et vitalt firma som fikk jobben med å bygge deler av E 18. Firmaet fikk senere så store problemer på grunn av E 18 at faren mistet alt han eide.

Deler av firmaet er nå solgt, mens resten blir drevet videre av en insolventforvalter, en slags bostyrer.

— Jeg er nok kanskje den som vet best hva som har skjedd i denne saken. Derfor stiller jeg i denne saken, sier Meister til Fædrelandsvennen.

Han er tilbakeholden med sine uttalelser og sørger for å få dem godkjent av insolventforvalteren Martin Prag som også møter under den pågående rettssaken.

Bankgarantier

Striden i Agder lagmannsrett dreier seg om hvor vidt det som en gang var entreprenørfirmaet Reinhold Meister skal ta en del av milliardunderskuddet på E 18-utbyggingen.

Selv om Reinhold Meister er insolvent (en form for konkurs), er det nemlig fremdeles penger å krangle om. Under utbyggingen ble det satt bankgarantier på i overkant av 80 millioner kroner (11 mill. euro). Hvis Bilfinger og Pihl taper saken, risikerer de at de ikke får ut disse pengene.

De må derfor bevise at Reinhold Meister i 2007 ble med i utbyggingen av E 18 som partner i utbyggingsselskapet CJV E 18. Ifølge Bilfinger og Pihl skjedde det på grunn av forsinkelser, dårlig framdrift og flere uhell da Reinhold Meister ble leid inn til å bygge deler av E 18 i 2006. — Uenigheten førte til at det ble inngått en avtale, det jeg vil kalle en forliksavtale. Hovedinnholdet var at Meister skulle tas inn og bli 20 prosent deltaker i CJV. Det var den forholdsmessige verdien av Meisters arbeider, sa CJVs prosessfullmektig Jens Harald Brede.

Skal vitne

Firmaet Reinhold Meister er i dag erklært insolvent (betalingsudyktig) og ledes av en insolventforvalter. Det er en form for bostyrer.

Som Fædrelandsvennen fortalte på lørdag, har Reinhold Meister mistet både firmaet og sin privatformue på grunn av problemene med E 18. Men insolventforvalter Martin Prager fortsetter å føre rettssakene som Reinhold Meister var innblandet i.

— Det er et stort antall kreditorer som alle har tapt på grunn av denne konkursen. Derfor viderefører boet tvister som bedriften har vært inne i, sier Jacob Bjønness-Jacobsen, Reinhold Meisters prosessfullmektig.

I løpet av rettssaken i Agder lagmannsrett, vil flere av de som var sentrale i E 18-utbyggingen møte. Blant andre Reinhold Meister selv, som reiser fra Tyskland for å forklare seg.

— Poenget nå er at vi skal få rett til slutt. Det er et spørsmål om ære og respekt, sa Reinhold da Fædrelandsvennen intervjuet ham i forkant av rettssaken.

Reinhold Meister mener firmaet aldri forpliktet seg til å gå inn i CJV som en partner som skulle være med og dekke underskuddet i E 18.

STRIDEN FORTSETTER: Tirsdag startet nok en rettssak om hvem som skal ta regningen etter at E 18 mellom Grimstad - Kristiansand fikk en overskridelse på 1,2 milliarder. Thomas Meister (midten) mener farens firma, Reinhold Meister, måtte utføre arbeid de ikke fikk betalt for. Han møtte sammen med blant andre den tyske advokaten advokat Gerhard Lang og rettslig medhjelper Erlend Stenberg (tv). Thor Tjøntveit (th) følger saken fra tilhørerbenken. Foto: Tore André Baardsen
FORTSATT VERDIER: Rettssaken i Kristiansand vil være avgjørende for hvem som skal ha bankgarantier på rundt 80 millioner euro. Det tyske selskapet Bilfinger, her representert ved Daniel Häussermann, mener de og danske E. Pihl og Søn skal ha pengene. I boksen bak ham sitter tolkene Taina Aellig (i framgrunnen) og Gabrielle Rusch som oversetter alt som blir sagt i rettssaken i Kristiansand. Foto: Tore André Baardsen