KRISTIANSAND: Per Kristian Foss var finansminister da Stortinget vedtok å bygge Kristiansand — Grimstad som et offentlig privat samarbeid (OPS). Det betyr blant annet at den private utbyggeren tar på seg risikoen for overskridelser.

På E 18 betød det at staten ikke måtte ut med mer enn 3,3 milliarder kroner, mens veien kostet 4,5 milliarder. Overskridelsen måtte utbyggeren dekke.

— Budsjettet holdt. Noen gikk konkurs, men det er en del av det som skjer i Norge, og det kan skje uavhengig av om utbyggingen skjer i regi av private eller det offentlige, sier Foss, som mandag var på Universitetet i Agder der han snakket til studentene om utfordringene i norsk økonomi.

Mistet alt

En av de som ble hardest rammet av overskridelsene på E 18, var det tyske firmaet Reinhold Meister, som hadde tusen ansatte før de begynte å bygge. Lørdag skrev Fædrelandsvennen om hvordan Reinhold Meister selv mistet både firma og privatformue som følge av problemene på E 18.

Men selv om det var problemer for enkelte entreprenører, sparte de altså staten for store tap. I tillegg fungerer OPS-modellen slik at pengene blir utbetalt når veien står ferdig.

Det tvinger fram en rask gjennomføring fra utbyggernes side.

— Fordelen med OPS er at det ikke belaster skattebetalerne hvis det blir overskridelser. De må utbyggerne dekke. Noen ganger går det i pluss og andre ganger i minus, sier Per Kristian Foss.

Fordeler

SNAKKET MED STUDENTENE: Mandag var Per Kristian Foss på Universitetet i Agder der han snakket til studentene om utfordringene i norsk økonomi. Foto: Kjartan Bjelland

Rask gjennomføring og liten risiko for store overskridelser for det offentlige, er ifølge Foss de viktigste argumentene for å bygge vei som offentlig privat samarbeid.— Hvis staten må ta tapene, blir konsekvensen det som nå skjer i Oslo. På en av ringveiene er det allerede en overskridelse på 1, 5 milliarder. Det betyr mindre vei, sier Foss.

— Så vil noen mene at med inntog av store, internasjonale selskap, risikerer man sosial dumping?

— Det skal ikke skje, og der har vi også en egen arbeidslovgivning som er blant de strengeste i verden. Sosial dumping har skjedd i flere bransjer, og her må fagforeninger og andre påse at det ikke skjer. Det er ikke et argument for å ikke bygge ut effektivt, sier Foss.

Han mener det i fremtiden vil bli flere store utbyggingsprosjekter innen vei som vil tiltrekke seg store, internasjonale selskaper.

Avviser OPS

Dagens regjering har ikke noen tro på denne måten å bygge på. Alf Holmelid (SV) er enig i at det trengs større langsiktighet når vei planlegges i Norge, men avviser at offentlig privat samarbeid er måten å gjøre det på.

Han tror det i lengden blir dyrere å la private ta risikoen når det offentlige skal bygge.

— De private skal ha betalt for den risikoen de påtar seg ved å finansiere prosjektene. Det er ingen private som låner ut penger hvis de ikke regner med å få dem tilbake på sikt. Det blir omtrent som når du leaser en bil, sier Holmelid.

Han mener også at modellen kan være uheldig fordi den binder opp det staten skal bruke penger til på lang sikt.

— Skulle de økonomiske tidene bli dårligere, har vi plutselig bundet opp penger til ett prosjekt. Det vil gå ut over andre, sier Holmelid.

Imponert over sørlandsk næringsliv

Per Kristian Foss tror ikke det er et problem at næringslivet på Sørlandet er så sterkt preget av offshoreindustrien.

— Jeg ser for meg at vi kan ha en oljerelatert industri mye lenger enn det er olje i Nordsjøen. I tillegg kan vi bruke den kompetansen de har innen nye sektorer. Derfor er det også så viktig med forskning og at den skal være langsiktig, sier Foss.

Han er imponert over hvordan næringslivet både på Vestlandet og Sørlandet har klart å omstille seg de siste årene for å klare offshoreindustriens krav.

— Vi skal være glade for at industrien har klart å få til en slik fornyelse. Hadde vi ikke klart det, ville vi virkelig vært i en bakevje, sier Foss.