— Vi har stor respekt for at det må ta litt tid å rydde veien, men for oss virker det ofte som at opprydningsarbeidet går veldig sent. På strekningen på E 18 i Kragerø passerer det mellom 1200 og 1400 tunge kjøretøy i døgnet - da kan du tenke deg hvor mange kjøretøy som blir rammet av en slik stans, sier Reidar Retterholt, regionsjef i Norges lastebileierforbund (NLF).

Mandag kveld ble en 36 år gammel mann fra Arendal alvorlig skadet i en trafikkulykke sør for Tangen-krysset på E 18 i Kragerø. Mannen ble hentet med luftambulanse og ble fraktet til Oslo universitetssykehus Ullevål, og bilen ble totalvrak.

Lang ventetid

Som følge av ulykken ble europaveien sperret i fire timer i begge retninger mens politiet og Statens vegvesen gjorde undersøkelser og ryddet ulykkesstedet. Kun personbiler kunne bruke omkjøringsveien Gamle Sørlandske, noe som medførte lang ventetid for de berørte tungtransportsjåførene på hovedfartsåren mellom Sørlandet og Østlandet.

— Sjåførene er underlagt ganske strenge restriksjoner knyttet til kjøre- og hviletid, og selv om de blir sittende og vente i fire timer, regnes ikke en slik stans som en pause. Dermed ødelegges nesten en hel arbeidsdag. E 18 bør holde en såpass høy standard at det er mulig å rydde deler av veien mye hurtigere, sier Retterholt.

Han er klar på at de involverte etatene, som politi, veivesen og Vegtrafikksentralen bør trene på arbeid på ulykkessteder.

— De må bli flinkere til å jobbe sammen og trene, for vi dumper oppi dette igjen og igjen, og det blir ikke bedre. De må være lynraske på å sette opp omkjøringsveier og få ting ut på radioen, og her er det mye å gå på, sier Retterholt.

Veiarbeid på stedet

Retterholt poengterer at slike langvarige sperringer så godt som aldri er et problem på strekninger med fire felt. Ulykken mandag kveld skjedde på en strekning der det pågår veiarbeid, og traseen, som normalt er en firefelts vei, var snevret inn til to felt på grunn av sprengningsarbeid. Regionsjef i Statens vegvesen, Kjell Solheim, sier at veiarbeidet har noe av skylden for at lastebilene ikke kunne komme forbi tidligere.

— Denne strekningen holder normalt en høy standard, og vi jobber for tiden med å bygge en kulvert og få på plass midtdeler for å heve standarden ytterligere. For de som måtte vente, oppleves det sikkert som lang tid, men alt tar tid når man skal jobbe på ulykker med et slikt omfang. Vi har ikke fått reaksjoner fra lastebilsjåførene som måtte vente, og har ikke oppfattet at dette har vært et tema, sier Solheim.

Etterforskningsleder Thor Erik Hegle ved Kragerø politistasjon opplyser at det er politiet som tar beslutningen om at veien skal stenges. I samråd med Vegtrafikksentralen tar de beslutninger om hvilke omkjøringsveier som skal tas i bruk.

— Når det gjelder sjåføren, har vi ikke mottatt noen oppdatering på tilstanden hans. Vi håper på en oppdatering innen i morgen tidlig, sier Hegle til Fædrelandsvennen onsdag.