Det skal ikke et veldig stort snøfall til før de første trailerne får problemer i Trybakken. Bildet er tatt i januar i år. Foto: Vegard Nekstad

— Tallene vi har viser stenging av E 39 på grunn av uforutsette hendelser, sier faggruppeleder ved Vegtrafikksentralen Ole Christian Leerstang.

En rapport Fædrelandsvennen har fått fra Statens vegvesen viser at 28 hendelser førte til at E 39 i Vest Agder ble helt stengt i 2015. - Det er mer stopp og forsinkelser enn det tallene viser, sier Leerstang.

Det er Vegtrafikksentralen som formelt stenger veiene, ofte etter forespørsel fra politiet. Rapporten forteller at 28 uforutsette hendelser på E 39 i Vest-Agder førte til at veien var stengt i 33 timer og 22 minutter i 2015. Trafikkuhell og bilberging stod for den største delen av stengingen.

- Gått ut på dato

Reidar Retterholt, ved regionskontoret i Norges Lastebileier-forbund, er hard i sin kritikk av E 39. — Den kan knapt kalles en europavei etter dagens standarder, sier Retterholt, og utdyper:

— En gang var veien god nok, men den passer ikke inn i forhold til dagens trafikk. Den har gått ut på dato.

Da et vogntog veltet ved Sira stoppet alt opp. Vi kan ikke la hele samfunnsmaskineriet stanse på grunn av en veltet trailer.

Han forteller at forbundet er i kontinuerlig dialog med veivesenet om de uforutsette hendelsene på E 39, som han mener preger veien i alt for stor grad.

- Da et vogntog veltet ved Sira stoppet alt opp. Vi kan ikke la hele samfunnsmaskineriet stanse på grunn av en veltet trailer, sier Retterholt.

Hendelsen Retterholt refererer til skjedde i Flekkefjord 11. november. Da var E 39 stengt i åtte timer som følge av ulykkenog den påfølgende bilbergingen.

— Hvert minutt veien er stengt koster samfunnet mange, mange penger, sier Retterholt.

LES OGSÅ: - Kan ikke huske sist E 39 har vært stengt så lenge

Utfordringer ved omkjøring

Flere i veivesenet som Fædrelandsvennen har pratet med mener standarden på europaveien er utfordrende.

— Spesielt den omtalte trailervelten trakk opp tiden E 39 var stengt i fjor, sier Tor Alf Høye, leder for drift og vedlikehold i Statens Vegvesen, og innrømmer:

— Vogntoget kunne nok ha blitt skjøvet vekk tidigere.

Vi mangler gode omkjøringsveier. Flere steder er omkjøringsveiene lange, og ikke veldig egnet for tungtransport.

En stengt E 39 betyr at trafikken må over på omkjøringsveier. Mange av disse er lite tilfredsstillende.

- Vi mangler gode omkjøringsveier. Flere steder er omkjøringsveiene lange, og ikke veldig egnet for tungtransport, sier Høye.

Det skal ikke et veldig stort snøfall til før de første trailerne får problemer i Trybakken. Bildet er tatt i januar i år. Foto: Vegard Nekstad

Han forteller at veivesenet daglig jobber for å minske tiden som E 39 er stengt. På vinteren har vegvesenet 400 mann som jobber med å sikre vinterdrift på europa-, riks— og fylkesveiene i distriktet.- Det er hovedfartsåren fra Sørlandet til Vestlandet, det er klart at det blir store konsekvenser for samfunnet når veien først stenges, sier Høye.

Han forklarer at på vinterstid har veivesenet kjøretøyer stående i beredskap ved de mest utsatte stedene, klare til å bistå vogntog som får problemer på E 39. — Det er ingen hemmelighet at Trybakken og Vatnebakken kan føre til diverse problemer for vogntog vinterstid.

- Planlegges ny E 39 av en grunn

Veisjef Johan Mjåland synes det er vanskelig å mene noe om timetallet E 39 har vært stengt.

— Det er umulig å forholde seg til. Selvfølgelig er det 33 timer for mye, men det må sees i sammenheng med den standarden veien har og ekstrem høy andel tungtrafikk, sier veisjefen.