Hans Fredrik Grøvan mener det beste Sørlandet kan gjøre for å få fortgang i bygging av ny E 39 er å bidra til rask planlegging og trasévalg. Foto: Torbjørn Witzøe

— Sterke samfunns- og næringsinteresser i Rogaland, Bergen og på Østlandet ønsker å fremskynde en ny hovedveiforbindelse over fjellet. Jeg ser ikke bort ifra at flere nå mener at en ny E 134 over Haukeli blir fremskyndet på bekostning av E 39 mellom Kristiansand og Stavanger, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF) i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.Statens vegvesen anbefaler at E 134 over Haukeli blir den nye hovedveien mellom Vestlandet og Østlandet. Ved å velge dette alternativet sør for Hardangervidda vil kjøretiden på motorveien til Oslo fra Stavanger og Bergen kunne komme ned i henholdsvis fire og tre og en halv time. Ifølge Stavanger Aftenblad har regjeringen allerede bestemt seg for dette, mens samferdselsministeren sier til avisen at de håper å kunne konkludere før jul.

Ingen kommentar

Seniorrådegiver Tor Midtbø i kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet sier de ikke vil kommentere hvorvidt et valg E 134 som ny hovedvei mellom vest og øst vil kunne gjøre det mindre aktuelt med en rask bygging av firefelts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger. Departementet viser til at det ennå ikke foreligger noen avgjørelse på om europaveien over Haukeli skal bli den nye hovedveien mellom Vestlandet og Østlandet.

Ja takk begge deler

— Jeg føler meg trygg på at byggingen av ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger ikke blir utsatt til fordel for ny hovedvei over fjellet. Ny E 134 vil være en framtidsvei, mens bygging av E 39 allerede er inne i porteføljen til det nye veiselskapet, sier Åse Michaelsen (Frp) i Transport- og kommunikasjonskomiteen.

Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) fra Rogaland tror partier som ikke vil bruke så mye penger på veibygging kan komme til å sette de to veistrekningene opp mot hverandre. Han understreker at hans eget parti mener at det er penger til begge.

— I dag anslår jeg at 90 prosent av folk fra Stavanger-området velger å kjøre E 39 og E 18 til Oslo, men med ferjefritt Rogfast og utbedret europavei over Haukelifjellet vil nok situasjonen bli en annen, sier Roy Steffensen.

- Behov for begge

— Sørlendingene trenger ikke være redde for trykket fra Rogaland for å få ny E 39 skal avta. E 39 og E 134 er begge viktige veier, men har forskjellige funksjoner. En ny og utbedret E 134 over Haukeli vil være raskeste vei til Oslo og Grenland, mens E 39 fortsatt vil være transportåren langs kysten og ned til Kristiansand og videre til Europa, sier Arne Bergsvåg (Sp) som er leder av samferdselsuvalget i Rogaland fylke.

Også nestleder i samferdselsutvalget i Rogaland, Andreas Bjelland Eriksen (Ap), mener det skal være mulig å finne midler til begge europaveiene.

— En ny 134 vil komme befolkning og næringslivet i både Stavanger, Haugesund og Bergen til gode, men E 39 er ikke mindre viktig av den grunn, sier han.

Rogaland kjemper sammen med Sørlandet om ny E 39, men drømmer samtidig om å kunne kjøre til Oslo på fire timer på en ny E 134. Her fra E 39 ved Mjåvann i Kristiansand. Foto: Torstein Øen

Advarer kommuneneBegge Vest-Agders medlemmer av Transport— og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er enige om at det nå er viktig at berørte kommuner raskt bestemmer seg for trasévalg for ny E 39. — Det er opp til kommunene i landsdelen å få til en rask utbygging av E 39. Det er først når det er oppnådd enighet om trasévalg og veien er ferdig planlagt, at det nye veiselskapet kan be om penger til å starte byggearbeidene. Det er blant annet fordi den nye motorveien mellom Arendal og Tvedestrand er ferdig planlagt, at det her kommer oppstartspenger allerede neste år, sier Åse Michaelsen.

- Bli enige lokalt

— Mitt budskap til fylke og kommuner er at eventuelle konflikter og uenigheter om trasévalg blir løst på et så lavt nivå som mulig, sier Hans Fredrik Grøvan med klar adresse til at uenighetene i Kristiansand og Songdalen nå må avgjøres av Kommunaldepartementet.