KRISTIANSAND: — Dette anlegget er innbydende og tilgjengelig, og det legger til rette for at flere skal benytte buss og sykkel - eller ta beina fatt, sier Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder fylkeskommune.
Mandag åpnet Damman, Kristiansand-ordfører Harald Furre (H), Søgne-ordfører Astrid Margrethe Hilde (Ap) og Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp) det nye veianlegget mellom Kartheikrysset og Rigekrysset. En strekning der det passerer 25.000 biler i døgnet.
— Nå blir veien både raskere og tryggere mellom Søgne og Kristiansand. Det at anleggsarbeidet nå er ferdig, fører jo også til at den totale reisetiden går ned, poengterer Hilde.
For Furres del var det hans aller første snorklipping som ordfører.
— Jeg har dessverre ikke ordførerkjedet på meg i dag. Det er til reparasjon, etter at den forrige ordføreren slet det ut, fleipet Furre under sin tale.
80 millioner kroner
Veiarbeidet på stedet har pågått siden august 2014.
— Nå er det tredje prosjektet som omhandler etablering av kollektivfelt på vestsiden av Kristiansand fullført, forteller Inger Ann Fidjestøl i Statens vegvesen region sør, leder for utbygging i Vest-Agder.
Prosjektet har til slutt fått en prislapp på rundt 80 millioner kroner. Problemer med ustabile grunnforhold og arbeid for å rydde opp i uidentifiserte kabler og rør i bakken kostet cirka ni millioner kroner mer enn planlagt.
Det er etablert rundt én kilometer med kollektivfelt langs hovedveien i begge retninger. I tillegg er det anlagt en gang- og sykkelvei med sykkelekspress-standard og ulike skjermingstiltak. Fjellroveien har fått egen lokalvei, slik at veien ikke lenger har avkjørsel direkte ut på E 39.
124 mill. til kollektivfelt
Belønningsmidler har finansiert det nevnte prosjektet, samt to andre prosjekter. I juni 2013 ble en 1,5 kilometer lang strekning med delvis sammenhengende kollektivfelt mellom Rige og Breimyr ferdigstilt. Prosjektet kostet 60 millioner kroner. I mai 2011 var det etablert 1,1 kilometer med kollektivfelt mellom Bukkesteinsdalen og Breimyr, i retning mot Kristiansand.
Prislappen på dette var kun ni millioner kroner, fordi det allerede var etablert to felt på strekningen.
Er bussene mindre forsinket?
Dermed er det altså benyttet 124 millioner kroner på å etablere kollektivfelt på vestsiden av Kristiansand. Spørsmålet er nå hvilken effekt disse feltene har på bussenes regularitet, om de er mindre forsinket enn tidligere.
— Vi har ikke gjort noen målinger på dette ennå. På de mest kritiske tidspunktene i rushtiden vil kollektivfeltene ha en effekt. Én ting er effekten i antall minutter. Det er vel så viktig for passasjerene å oppleve at bussen får prioritet foran en bilkø. Det er jo positivt i seg selv. For oss er forutsigbarhet viktig, samt reduksjon av sårbarhet og det at bussen kan nå fram hinderfritt. Dette bidrar kollektivfeltene til, kommenterer Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT).
Ifølge AKT benytter cirka 200 rutebusser kollektivfeltene mellom Kristiansand og Søgne daglig.