KRISTIANSAND: — Prosjektet er nå i ferd med å ferdigstilles, forteller Rune Galtelandi Statens vegvesen.

Han er byggeleder for veiprosjektet mellom Kartheikrysset og Rigekrysset på E 39 i Kristiansand. Arbeidet har pågått siden august 2014. ## Nye kollektivfelt

Det er nå etablert én kilometer med firefeltsvei på strekningen, noe som inkluderer ett kollektivfelt i hver kjørebane. Det er også laget en gang- og sykkelvei med opphøyet fortau, i samme standard som sykkelekspressveien i byen.

Rune Galteland, byggeleder i Statens vegvesen. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det pågår nå asfaltering, rekkverksarbeid og oppmerking, forklarer byggelederen, som påpeker at det har vært krevende å avvikle trafikken under veiarbeidet.- Det er dyrt å bygge vei når det er så mye trafikk, poengterer han.

Det har også blitt bygget en halv kilometer med støyskjermer på stedet. I tillegg skal en del bygninger få installert ekstra støyskjerming. En kommunal vei, som strekker seg fra Hellemyrbakken inn i Fjellroveien, er også blitt anlagt.

Budsjettsprekk

Men alt har ikke gått som planlagt under prosjektperioden. Uforutsette utfordringer har medført at budsjettet på 71 millioner kroner har sprukket med minst ni millioner kroner. Den endelige prislappen på veien er ennå ikke helt klar.

Langs den nye veien er det etablert en gang- og sykkelvei med opphøyet gangfelt. Det er samme standard på denne veien som ekspressykkelveien i byen skal ha. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi har møtt en del ekstra utfordringer med grunnforholdene. Dette var noe vi ikke visste om på forhånd, forklarer Galteland.

Dårlige grunnforhold

- Hvilke konkrete problemer støtte dere på?

— Det var dårligere grunnforhold enn det vi var klar over. Grunnen var for dårlig til å bygge vei på, noe som medførte at vi måtte benytte ekstra masse og forsterke grunnen. I tillegg hadde vi ikke god nok oversikt over en del ledninger og kabler i bakken, noe som førte til endringer underveis.

Alt arbeidet på stedet skal være avsluttet 2. november.