KRISTIANSAND: I disse dager får over 50.000 bomabonnenter informasjonsbrev fra det nye bompengeselskapet i Kristiansand, men mange kunder er misfornøyde. Neste uke kommer fakturaen.

LES OGSÅ: Kjempeproblemer på bomtelefon

– Jeg har hatt årsabonnement for hver bil. Nå har jeg fått to verdiavtaler, men det står ingenting i brevet om at jeg kan ha to biler på den avtalen, sier Carlsen til fvn.no. Hver av verdiavtalene krever et forskudd på 3.675 kroner.

Blir anbefalt verdiavtale

På fakturaen som er sendt ut får kundene anbefalt en verdiavtale, men mulige alternativer skisseres ikke. Heller ikke at man kan ha to personbiler på samme avtale.

Skal man finne alternativene, må man inn på bompengeselskapets nettsider.

Brukerne henvises til lukkede sider på nettet for å gjøre endringer i sin avtale. Det fungerer dårlig, ifølge flere bomabonnenter som har tatt kontakt med fvn.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Carsten Rune Carlsen fikk to fakturaer på 3675 kroner fra bomselskapet. Begge bilene kan imidlertid gå på samme faktura. Foto: Vegard Nekstad. Foto: Vegard Nekstad

Får ikke samlet bilene

Selskapet mener at det ikke er umulig å samle bilene automatisk i en verdiavtale.

– Man kan ha to biler på et privatabonnement. I utgangspunktet får man likevel to fakturaer og man må kontakte driftsoperatøren for å få forandret det. Det ligger i systemet og det er ikke mulig å få til automatisk, sier daglig leder i nye Kristiansand bompengeselskap, Gunnar Haddeland, til fvn.no.

På grunn av pågangen var servicetelefonen i formiddag overbelastet og ute av drift. Kunder må derfor sende mail eller prøve igjen senere.

– Lite brukervennlig

Bomabonnent Carlsen forsøkte å gjøre endringer i sitt abonnement på nettet, men måtte gi opp.

– Det er lite brukervennlig. Jeg stusser på hvordan jeg skal legge til ekstra bil, får ikke lagret, får feilmeldinger og det blir en evig loop, sier Carlsen, som til daglig jobber i en nettbutikk.

Dette sliter leserne med

Og Carlsen er ikke alene. Problemene som abonnentene opplever er nemlig ganske mange. Dette er blant problemstillingene som fvn.no-brukerne har tipset om.

*** Lange telefonkøer:** Flere kunder har opplevd å bli sittende svært lenge på vent uten å komme gjennom til bompengeselskapets servicetelefon.

*** Korte åpningstider:** Servicetelefonen har bare åpent mellom 09-14. Det oppgis heller ingen besøksadresse for å oppsøke firmaet direkte.

*** Manglende informasjon:** Flere kunder sliter med å finne riktig informasjon om priser og hvilke abonnement som lønner seg for dem.

*** Feil på nettsidene:** Feilmeldinger på ”min side”, melding om manglende sikkerhetssertifikat hos utsteder og problemer med å legge til Autopass-brikke i avtaler er blant feilene som flere fvn.no-brukere rapporterer om.

*** Sen utsendelse:** Allerede neste torsdag, 1. juli, er det klart for nytt bomregime i Kristiansand. Først i går, 22. juni, fikk de rundt 55.000 bomabonnentene brev med faktura.

– Det er 55.000 kunder. Det har tatt litt lengre tid enn forutsatt. Det burde vært ute en uke tidligere. Ifølge Statens vegvesen skulle informasjonsbrosjyren også ha kommet tidligere, sier Haddeland.