KRISTIANSAND: — Kjærlighetsstien vil miste hele sjarmen om den utvides fra to til fem meter. Hvorfor kan vi ikke beholde den som den er med rekka av trær, og legge veien i buffersonen ut mot jordet, spurte Petter Benestad (V) under by- og miljøutvalgets befaring torsdag.

Den populære turstien følger Egsjordet ved foten av Baneheia.

I den nye reguleringsplanen for sykehusområdet er stien avsatt til kriseberedskapsvei i tilfelle Andreas Kjærs vei, Egsveien og ny bro over Otraer stengt.

Slik ser Kjærlighetsstien ut i dag. Foto: Eg velforening

Hannkatt fra SpStyret for Sørlandet sykehus vedtok i fjor at det skal være tre sykehus på Agder, men at hovedsykehuset skal ligge i Kristiansand.

Når sykehusområdet på sikt kan utvides fra 90.000 til 300.000 kvadratmeter, rammer det 60 mål god landbruksjord.

— Dette er egentlig en landsdelssak, som kommune må vi være vårt ansvar bevisst for å legge til rette. I en sånn sak må vi knuse noen egg, men vi får en veldig god og næringsrik omelett, sa utvalgsleder Stian Storbukås (Frp).

I bakgrunnen, langs Egsjordet ved foten av Baneheia, ligger den opoulære Kjærlighetsstien. Til høyre i bakgrunnen skimtes sykehuset. Foto: Vegard Damsgaard

Andre partier følte for å markere revir, til tross for at de ser at planen er viktig for byen og regionen. At jorda flyttes til en plass der den fortsatt kan inngå i matproduksjon, veier ikke helt opp. — Akkurat som en hannkatt har jeg behov for å skvette på dørstokken og avgi lukt i denne saken. Det å ta vare på matjorda er viktig, sa Ole Magne Omdal (Sp).

- Finner nye akebakker

Sammen med Miljøpartiet De Grønne stemte han for planen, med unntak av to delområder de ville bevare til bynært landbruk for å vise byfolk hvor maten kommer fra.

Om det var kjøpesenter eller boliger, ville vår skepsis vært mye større.

— Denne planen er langsiktige grep Kristiansand gjør for å beholde sykehuset i vår by, så vi ikke risikerer at det havner på en knaus i Lillesand. Samtidig handler det om jordvern, matjord er en knapp ressurs i steinrøysa Norge, mente Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (MDG).

Likevel bevares det grønne beltet rundt planområdet, og flertallet mener det er godt nok.

— Sykehus er noe av det mest grunnleggende samfunnet skal drive med. Om det var kjøpesenter eller boliger, ville vår skepsis vært mye større. Skal byen utvikles må noe vike for noe annet, vi tror man finner nye akebakker og jorder man setter pris på, sa Eirik Dåstøl Langeland (Ap).

Illustrasjon av den fremtidige helsebydelen på Eg, med ny bro over Otra, nye sykehusbygg, pasienthotell, forskningsbygg og en samling av både private og offentlige helserelaterte virksomheter.  Foto: Juul og Frost Arkitekter

— Intim kvalitetVelforeningen på Eg har engasjert seg mot å røre Kjærlighetsstien.

«I dag har den en fin, intim kvalitet, en gruslagt sti som slynger seg naturlig inn langs terrenget, omgitt av frodig vegetasjon. Med tilrettelegging som beredskapsvei vil stien bli en ordinær gang/sykkelvei mellom bebyggelse og skogkant.» skriver leder Åsmund Åmdal i brev til planavdeling og politikere.

Utvalget lot likevel tiltaket passere. Til tross for fem meters kjørebredde, skal den fortsatt fremstå som en turvei. Men vegetasjon må nok fjernes i stor skala.

By- og miljøutvalget befarte ny helsebydel torsdag. Her innerst på sykehusområdet. Foto: Vegard Damsgaard

Alléen i Andreas Kjærs vei blir for gående og syklende, mens ny bilvei legges øst for alleen. Mellom boligområdet og sykehusområdet er veien forbeholdt buss.Planen sier at antall parkeringsplasser økes fra 1500 til 3000. Byggehøyde varierer fra tre til åtte etasjer, med rom for ett bygg i 14 etasjer.

Helsebydelenskal i tillegg til storsykehus omfatte en avdeling av universitetet, videregående skole, sykehjem og helserelaterte virksomheter i stor skala, både offentlige og private.

Sykehuset planlegger milliardinvesteringer de neste årene. Først ute erpsykiatribygg til 730 millioner kroner, sentralt på Egsjordet, som etter planen står ferdig i 2021.