Det mener Statens havarikommisjon er årsaken til ulykken i februar i fjor. Tirsdag kom rapporten.
Her heter det at undersøkelser viser at det var sannsynlig at sterk vestlig strøm førte til at trålbruket ble kjørt fast i bunnen, på en forhøyning vest for en smal renne de to om bord planla å tråle gjennom.
Fastkjøring av bruket resulterte i at fartøyet kantret.
"Trolig har vann på dekk fra den medgående sjøen og de generelle vind-, bølge— og strømforholdene påført fartøyet ytterligere belastning og svekket stabilitet. Den samlede belastningen har sannsynligvis bidratt
Begge de omkomne fiskerne er funnet i vraket
til å kantre fartøyet", heter det i rapporten.
Konsekvensene av fastkjøring av trålbruk, spesielt der trålwirene løper gjennom blokker høyt oppe i galgen kan være alvorlige, står det i rapporten.
I rapporten heter det at Carina ikke var utrustet med mulighet for raskt å kunne løse ut trålwirene.
Ikke krav
Det heter også at det per i dag ikke er krav om at trålere under 15 meter skal ha stabilitetsmessige reserver til å tåle å holde seg flytende når bruk setter seg fast eller at vinsjer og innhivingsmaskineri for trål skal kunne slakkes ut når det trenges.
Havarikommisjonen retter derfor en sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet om å identifisere og implementere nødvendige tiltak også for trålere under 15 meter med tanke på å hindre kantring dersom trålbruket skulle kjøre seg fast.
Det heter videre at Carina ikke var tilstrekkelig tett med tanke på været og derfor fikk rask vannfylling og sank.
"Manglende skalking av lasteromsluka og manglende værtetthet i styrhuset kan ha hatt avgjørende betydning for utfallet", heter det.
Godkjente
Det står i rapporten at Sjøfartsdirektoratet hadde godkjent fartøyet som nybygg og hadde foretatt flere kontroller gjennom Carinas livsløp uten at manglende tetthet ble påpekt.
"Det rettes derfor en sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet om å identifisere og implementere nødvendige tiltak med formål om at værutsatte dører og luker på fiskefartøy oppfyller kravene til værtetthet", står det i rapporten.
Dette foreslår de
Havarikommisjonen foreslår følgende etter tragedien:
Det gjennomføres tiltak for å forhindre at fiskefartøy bygget før 1. januar 1992 har ting på værutsatt dekk som kan føre til vannansamling som svekker fartøyets stabilitet betydelig.
At værutsatte dører og luker oppfyller kravene til værtetthet.
At det settes i verk tiltak for trålere under 15 meter for å hindre kantring dersom trålbruket skulle kjøre seg fast.