Foldede hender er i ferd med å bli knyttet.

— Vi er glad kommunen vil bygge park, men må se på hva vi trenger mest. Kirka har vært her i nesten 50 år og fortjener nå en ordentlig parkeringsplass, det er det første vi må tenke på, mener Sigrunn Hernes, frivillig klokker i Vågsbygd menighet gjennom 20 år.

Denne vannpytten har plaget menigheten i alle år ved fuktig vær. De håper nå på en rask oppgradering av utearealene. Foto: Vegard Damsgaard

Sammen med tidligere menighetsrådsleder og pensjonert politisjef Narve Somdal ber hun parkvesenet respektere det uskrevne bud om at du ikke skal begjære din nestes parkeringsplass.

— Under en vanlig familiegudstjeneste var jeg ute og telte 173 biler. Det var så mange at jeg ikke fikk med meg prekenen. Vi trenger minimum 170 plasser, helst 200, anfører Narve Somdal.

Slik kan parken bli: Mot vest ses parkeringsplass for 135 biler, på motsatt side av veien for kirka, som er nederst midt i bildet. Videre ses en grønn park med sandlekeplass, akebakke, trær og voller, balløkke og aktivitetsanlegg helt mot øst ved skolen. Den finansieres av kommune, boligprosjekter i Vågsbygd og statlige spillemidler. Foto: Parkvesenet

Kirkeparken skal i løpet av de neste fem til ti årene anlegges som en grønn lunge i området mellom Vågsbygd skole og Vågsbygd kirke, til en kostnad på 24 millioner kroner.

Planen på høring

Veier og parkering sluker det meste av potten. I planen er parkeringsplassen innskrenket med noen titall plasser til 135, og den blir avgiftsregulert på hverdager.

De erfarne kirkegjengerne viser til at plassen ikke bare brukes av menigheten, men også ansatte og besøkende til Vågsbygdtunet, Hovedgårdstunet og Kirstens Park.

Når Voie kirkegård attpå til innvies til høsten, øker parkeringsbehovet siden det blir mange begravelser i bydelens sentrale gudshus.

De er heller ikke tilfreds med tiårsperspektivet, eller det faktum at bilveien er plassert nærmest kirka, og parkeringsplassen lengre unna.— Alle vil vel ha parkering så nærme som mulig, og mange er dårlige til beins. Bilveien bør plasseres på motsatt side, da slipper vi å gå så langt og krysse en trafikkert vei, fremholder Sigrunn Hernes.

Etter vedtak i byutviklingsstyret ble reguleringsplanen lagt ut på høring sist fredag. 11. mars skal menigheten ha et møte med parkvesenet om planen.

- Tallet er riktig

Parkvesenets prosjektleder mener parkeringsplassen blir stor nok, med unntak av noen få ganger i året, og kaller løsningen et «godt kompromiss».

Det er snakk om to-tre timer noen få ganger i året.

— Vi vet at julaften er det ikke noe problem å parkere andre steder. I forbindelse med store begravelser kan man få noe parkeringskaos, men det er snakk om to-tre timer noen få ganger i året. Kirka ligger langs metrostrengen, med byens beste busstilbud. Vi tror tallet er riktig, og at vi har utnyttet plassen så godt vi kunne. Men det vil være ulike oppfatninger, erkjenner Helmer Espeland overfor Fædrelandsvennen.

Han understreker at Vågsbygd utvikler seg mot en by, og derfor trenger hver kvadratmeter som kan avsettes til bydelspark. Planen skal være drøftet med kirkesjefen, og menighetsrådet har enn så lenge ikke protestert.

Menighetens daglige leder forklarer dette med at de er en såkalt grønn menighet.

— Vi kunne godt hatt litt flere parkeringsplasser. Det blir helt klart en utfordring med ny kirkegård, når trykket på formiddagen blir større enn i dag. Menighetsrådet har ikke uttalt seg til planen foreløpig, det er noe man vil vurdere i etterkant av møtet med parkvesenet, opplyser Per Gunnar Pedersen.