— Det er bare tull! Jeg kan ikke levere til de prisene. Da er det kroken på døra, sier Steinsland da han får høre om Rema 1000, som selger jordbær til kroner 18,60 per kurv.

— Produksjonskostnadene ligger på rundt 20 kroner per kurv, da kan man ikke selge til 18!

Jordbærbonden reagerer på at de store butikkjedene selger med tap.

— Det er jo dumpingpriser. Selv om det er synd, er det jo ikke rart at torgutsalgene forsvinner, sier Steinsland.

Han har levert friske bær til butikkene i Vennesla i 25 år, men denne sommeren er det over.

— Marginene i bransjen blir bare mindre og mindre. Det var ikke hensiktsmessig å fortsette lengre. Før kunne jeg avtale pris med de lokale butikkene basert på kvalitet. Nå går alt gjennom store landsdekkende grossister. De vil betale like mye for mine bær som andre med langt dårligere kvalitet og som ikke er dagsferske.

Lojale kunder

Lars Slåen kommer tilbake til Steinslands utsalgssted ved Kvarstein Gartneri hvert eneste år. Foto: Christian Tunge

Det er den lojale lokalbefolkningen som redder driften til Steinsland.— Jeg setter enormt stor pris på at folk vil betale for kvalitet. Kundene skal ikke trenge å spørre om bærene er dagsferske, det er en selvfølge, sier Steinsland.

En av Steinslands lojale kunder er Lars Slåen.

— Jeg kommer tilbake hvert eneste år. Bærene er ikke like fine i butikkene, sier Slåen.

Ville tilstander

Geir Ove Meland fikk første leveranse på 60 kasser jordbær, men forteller at han godt kunne fått flere. Foto: Christian Tunge

Kjøpmann i Rema 1000 i Tordenskjoldsgate, Geir Ove Meland, er glad for å være byens uoffisielle prisvinner.Han forteller om ville tilstander da kampanjen startet.

— Det smalt noe vanvittig! Jeg får ikke tid til å fylle på raskt nok, sier Meland.

Mersalg

Folk rasker med seg både tre og fire kurver på vei inn i butikken.

— De drar jo med seg mye annet også. Vi selger mye mer vaniljesaus, is, fløte og syltepulver enn normalt, forteller Meland.

Han ser ikke problemet i å selge bærene med tap og forteller at det handler om krig om kundene mellom kjedene. Han vil ikke ut med hvor mye han betaler for bærene.

— Bærene fungerer jo som en inndrager. Det er det samme som med bleier og kjøttprisene rundt juletider. Vanligvis har vi fornuftige priser, men nå har vi en kampanje, forklarer Meland.

Torvet

Jeanette Wycisk ekspederer Sofie Berentsen for fjerde gang denne uka. Berentsen kjøper bær til både seg selv, venner og familie. Foto: Christian Tunge

Et par steinkast unna selger torvhandlerne jordbær til nærmere det dobbelte. Jeanette Wycisk forteller at kundene har forståelse for hvorfor prisene varierer så mye.— Det er noen som spør, men de fleste forstår at dette er kvalitetsbær som er plukket i dag.

Kristine Berentsen er en av Wycisks mest trofaste kunder. Hun har vært innom og handlet tre kurver, hver dag, hele denne uka.

— Butikkbær går i nøden, men det er ikke det samme. Dessuten er den en sommertradisjon å handle bærene på Torvet, sier Berentsen.