KRISTIANSAND: — Ja, det ligger i dagens avtaler at hvis du ikke innfrir avtalen, blir heller ikke pengene utløst, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Da han var i Kristiansand på tirsdag, viste Fædrelandsvennen ham tall som denne uka blir lagt fram for Atp-utvalget i Kristiansandsregionen:

• Trafikken på innfartsveiene inn til Kristiansand ble redusert med kun 0,7 prosent fra 2012 til 2013. • Trafikken økte derimot med 5,9 prosent i desember 2012, sammenlignet med 2013. Det skjedde etter at Vesterveibroa fikk tre felt, Vågsbygdveien ble tatt i bruk og rundkjøringen i Songdalen ble utbedret.

• I desember 2013 passerte det 1,5 millioner biler gjennom bommene. Det er 84.000 flere enn i desember 2012. • Ferske tall for januar, viser derimot en liten nedgang sammenlignet med fjoråret. Det passerte 1 461 000 biler i januar i år, 40.000 færre enn i januar 2013. ## Ikke automatikk

I kontrakten som Kristiansand kommune inngikk med den forrige regjeringen, får Kristiansand 285 millioner i perioden 2013-2016. En forutsetning for det er at de klarer å stanse veksten i biltrafikken.

Det har de klart ved at de i september innførte rushtidsavgift. Nå viser de nye tallene at effekten foreløpig ikke er så stor, og kommunen varsler at de igjen må se på virkemidlene.

Ketil Solvik-Olsen sier til Fædrelandsvennen at selv om trafikken øker, er det ikke noen automatikk i at de vil kutte i belønningsmidlene.

Han åpner også for å se på avtalene på nytt slik at Kristiansand ikke automatisk opplever kutt hvis trafikken nå skulle øke.

— Vi ønsker å samarbeide mer med kommunen enn det forrige regjering gjorde. Derfor er det naturlig å få en runde på hver avtale for å se om det er ting som kan forandres slik at kommuner våger å satse og har forutsigbarhet samtidig som de innfrir de målsetningen som de har satt seg, sier Solvik-Olsen som gjentar at de ikke er opptatt av hvilke virkemidler kommunene bruker for å unngå vekst i biltrafikken.

Tiltak

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) sier de følger nøye med på trafikkveksten, men han tviler på de vil miste belønningsmidler.

— Det skjer en avregning først etter fire år, så vi har tid på oss til å finne nye virkemidler, selv om det ikke skal bli en hvilepute, sier han.

Han vil bli kvitt hele avgiften og vil i hvert fall ikke høre snakk om å øke avgiften ytterligere.

— Det finnes flere andre tiltak som "park and ride" og å gi fordeler til de som er to eller flere i samme bil. Det er naturlig å prøve ut flere gulrøtter, sier han.

Trenger bil

I saksutredningen til Atp-utvalget (areal transportplan), skriver teknisk direktør Ragnar Evensen og miljøvernsjef Øystein Holvik at prisene i bommen vil øke litt framover på grunn av prisstigningen.

Dette vil likevel ikke være nok for å hindre en økning i biltrafikken framover, selv om de ikke tror den blir like sterk som i desember.

De nevner tiltak som kampanjer overfor bedriftene, betaling på parkeringsplasser som i dag er gratis og på sikt en ny plassering av bommene.

Ragnar Evensen ser ikke bort fra at en fortsatt økning betyr at belønningsmidler forsvinner.